BFPT 2019

Přátelé, čas prchá jako mrcha a BFPT 2019 se kvapem blíží. Napište mi prosím, kdo přijedete, abych mohl upřesnit v hotelu počet zamluvených noclehů a udělat přípravu…

5.10. už je za měsíc !!!



Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Šumavák. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

965 komentářů u „BFPT 2019

  1. AeroKarel (29.9.2019 | 15.08) napsal:
    aero, s těma flaškama to byl jen příklad. Jak je to energeticky náročné – celý cyklus – promyšlené nemám.
    Alespoň to mlíko nesmrdělo jak z plastovýho pytlíku.
    A lahváč versus plecháč u mě taky vítězí …
    V každým případě to vezmeš a uděláš z toho novou flašku. Dokonce nějaké ty střepy i potřebuješ abys novou udělal …

  2. Karle, s motorem 1,3 tce. 130k. Silnější verze má 150k, nevím jestli bude pro Dokkera. Záleží pro jaký model bude jaká motorizace. Logan pro rok 2020 je líbivější kompromys, s lepším cx, jenže zatím nevím v jaké motorizaci. Nepotřebujeme závoďák, ale auto praktické, relativně levné, odolné, pro cestovní rychlost 90 až 120.

  3. Škoda, že není konverze na hybrid s elektromotory na zadní nápravě a baterkou, pro které je dost místa. Padesátikilová pro optimalizaci provozních vastností a příležitostnou trakci 4×4 by stačila.
    V USA takové konverzní sady jsou, jenže tam stát technicky neprudí jako tady.

  4. Ad vodíkový pohon:
    Celkem je mi jedno, s čím (s jakou blbostí) přijdou zelené mozky (a hele, ono to má nový význam, kdysi to znamenalo lampasáky) protože jsem stále víc přesvědčený o tom, že celé to “pohnutí” je jenom zneužití přirozené revolty mladých, kteří nemají žádné skutečné existenční starosti a mají “svůj rozum”, jak změnit svět. A mají na to čas. Budou stejně papouškovat to, co jim někdo podhodí. Fakta nebo logika jim nic neříká. Začínám vážně podléhat konspirační teorii o světové nadvládě. Ale koho a nad kým?
    ===
    U vodíku je problém s energeticky příznivým způsobem získávání, což se asi brzy vyřeší ale hlavně s bezpečným transportem v malých množstvích (nádrže vozidel). Zatím je na stole uchovávání v kovových houbách, ale je to poměrně drahý, rozměrný a těžký způsob. Palivové články už dneska umí startovat dost rychle a nemusí se celé minuty žhavit jako ty z lunárního roveru Apollo. Takže se čeká na dobrý a levný nápad a už se to rozjede. Jenom pak nastane sháňka po platině.
    Protože ta ropa a spol. opravdu jednou dojde.

    Mám na nové trendy v technologii docela čich a jsem na to patřičně hrdý. Předpověděl jsem digitalizaci zvuku a obrazu, netočivá záznamová média a nástup LED v době, kdy všichni říkali, že zářivky a výbojky. Taky jsem obojí odvážně zaváděl do praxe a bývali jsme v Kotlince první, dokonce i v době, kdy ta technologie byla dražší než analogová. No – už nás ostatní dohnali.

  5. Starý kocour (29.9.2019 | 16.20) napsal:
    Nepřijde Vám ten odsudek dnešních mladých v prvním odstavci příliš paušalizující a podceňující?
    Já třeba osobně nemám pocit že jsem v těch letech byl o tolik moudřejší a lepší, méně revoltující a více konstruktivní …
    Proti tehdejším vládnoucím komoušům bylo nicméně jednodušší se vyhranit.
    Možná to bylo ale prostředím žitého socialismu, kdy mě opravdu nenapadlo že bych si měl koupit triko Che Guevary a nebo obdivovat smažky z mírového tábora v Greenham Common, to mi tehdejší komouši zprotivili dokonale …
    Mladí mají dnes handicap (nepřál bych jim opačné) – nevědí, co to je žít za plotem, přes který se prostě nedostaneš ven a vypadá to, že to tak zůstane nafurt. 40 let he v zásadně pro jednu generaci nafurt …

  6. Kamarádi, jede někdo z Vás na BFPT v pátek odpoledne z Prahy? A vrací se někdo do Prahy v sobotu dopoledne? Na neděli nám potvrdil brigádu bagrista (potřebujeme vyhloubit díru pro nádrž na dešťovou vodu. (A musí mít 6m2 jinak barák nezkolaudují)

  7. První ledková svítilna 1993, s červenou ledkou. Pak s oranžovými. První bílé ledky do záložní potápěčské svítilny a pro jeskyňáře. Marná snaha přesvědčit zástupce Bateria Slaný k výrobě ledkových svítilen. Že by to nikdo nekupoval. Když jim došlo, kudy cesta, bylo pozdě. První bílé výkonné ledky Luxeon. Konverze potápěčských svítilen s Luxeonem. Při nočním ponoru ve Španělsku po půl hodině chcíplo světlo s výbojkou. Sice ne tak silné ledkové světlo svítilo a svítilo. Vývoj šel dál. Amáro 2005/2…
    Teď až na speciality se nevyplatí bastlit. Výborných ledkových svítilen je spousta. Kam se na ně hrabe vysněná tábornická tří a vícebuřtovka. Miniaturní klíčenka na mikrotužkovku svítí víc.
    Žárovky už jen v ložnici a nad stolem. Všude jinde led teple bílé, 2700 K. Ceny klesají. Před čtrnácti dny v Lidlu koupil E27 mléčné ledky 2700 K s kvalitou CRI 95 procent. To už je velmi dobré.
    Ledkové náhrady autožárovek. Napřed obrysových, pak couvacích, brzdových – u těch je rychlejší rozsvícení znát. Nakonec náhrada žárovek v hlavních světlech.
    Digitální záznam zvuku, úžasná kvalita se vejde do krabičky od sirek. Digitální fotografie předstihnuvší v kvalitě chemickou.
    Ploché obrazovky….
    Vývoj pokračuje. Leč být vizionářem je stále těžké.

  8. Kdy že je hlavní program BFPT? Mohu dorazit až v sobotu. Jestliže nebude Rakousko. A jestliže spojka bude fungovat neb praxe ukáže, jestli není třeba vyměnit i hlavní spojkový válec. Kapalina byla dost špinavá. Po výměně dobré, jenže nechci radovat předčasně.

  9. 2 skimic:
    Neodsuzuji mladé. Jenom ty opravdu zblblé. Jsou v podstatě stejní jak Maovy Rudé gardy, Hitlerova mládež nebo Pol-Potovci. Případně mladí komunisté. Ty jsem zažil.*
    Většina mladých (v Kotlince) je normálně kritická k nám, gerontům (co my víme o moderním světě, na diskotéky nachodíme, náš hudební vkus je strašný, PC hry nepaříme a ani tu trávu nekouříme), ale v podstatě nás respektuje.
    Byl jsem sám velmi překvapen, když jsem zahajoval takovou “závodní školu práce” aneb “jak se do dělalo kdysi” a vlastně dělá jinými nástroji i dnes. Zajímali se, diskutovali a občas se divili, co všechno se dalo dělat těmi starými metodami, v “době předkomputerové”.
    (Ale taky mají své předsudky, věří v homeopatii, veganství a světové spiknutí atd. Marnost, nevymlouvám jim nic. Ať si ta kamna osahají sami.)

    Jinak je v tom pohnutí “Pátky pro budoucnost” spousta pokrytectví jako ve všem. Někde se studenti sejdou, poslechnou si svého lokálního guru, obvykle o generaci staršího, který se jim aspoň zvenku chce podobat (zelené vlasy, kostým a la 18 let atd.) Mezi provoláváním hesel pokuřují, baví se a textují na mobilech a pak se rozejdou do parků (v létě) nebo do hospod (v zimě). Do školy už se nevrací. Tak tohle je stejné jako v SSM.

    A jak už jsem několikrát psal -. nemám to za zlé jim, ale jejich učitelům a ředitelům škol, kteří dovolí takové narušení školního řádu, protože se bojí, aby se odporem k tomuto pohnutí nediskvalifikovali kariérně.
    Aby, prostě řečeno, nepřišli o svou židli.

    Ne tedy mladí, ale starší, aktivně u moci, kteří se snaží “plout po proudu”.
    Ti mě iritují. Ale všichni diskutují o sv. Grétě. Proboha, vždyť to je jen zneužitá figurka. Vlastně chudák holčina.
    Měli bychom se zajímat o ty, kteří jsou za tím vším.

  10. Schumi (29.9.2019 | 15.46), zastávám stejný názor jako Foundry: Příslušný objem (těch 1600 v šestnáctiventilu bohatě stačí), co nejméně pičičand jako turbo.

  11. Dušan Neumann (29.9.2019 | 17.32) napsal:
    A musí mít 6m2 jinak barák nezkolaudují
    Dušane. pokud musí mít jímka 6 m2 (sic!) tak ji v zásadě můžeš na povrch jen nakreslit sprayem 🙂

  12. Vodík je pořád obtížné skladovat. Výroba je energeticky náročná, málo účinná. Další JE ani dostavba Temelína v horizontu dvaceti let nebude. Cena elektřiny poroste, zdroje jsou naprosto nedostatečné pro protlačovanou elektromobilitu.

    Jediným řešením je autokraticky pragmaticky vybrat dodavatele a stavět.
    Jestliže Temelín je v základu na spolehlivé vyzkoušené ruské technologii, použít ji i pro další bloky. V tom případě dodavatel je jasný. Bez ohledu na zájmy aktuálně “spřáteleného” zahraničí, za kterými není nic jiného jež tamní obchodní zájmy.
    Pro ten případ dát vládě plnou pramoc. A nejen pro ten případ zrušit zákon o veřejných zakázkách, ale i všechny ostatní umožňující obstrukce.
    Jenže, máme “demokracii”, v té to takhle nejde. Budiž. V tom případě si to ten démos vyžere. Bude se muset uskromnit. Demokracie není zadarmo, za hloupá rozhodnutí se platí. A kdo platí? Přece ten démos. Elita bude jezdit, létat, jíst maso. Žít tak jak žila vždy. Akorát většina se bude muset uskromnit. Jako vždy. Přechodná éra “luxusu pro všechny” končí. Na základě “svobodného” a “demokratického” rozhodování většiny.

  13. Karle, ano, jenže výkonný motor bez turba není v nabídce. Třebaže šestnáctistovka, která už v nabíidce nebude, by stačila, když patnáctistovka VTEC má u mého vehiklu, s technickou rezervou kvůli spolehlivosti a životnosti 84kW. S uváděnou spotřebou 4,9l při devadesátce. Atmosférická šestnáctistovka by mohla mít 90 kW. Jenže nebude a ani nebyla. Jestliže chci výkon, který s vehiklem svižně pohne, ne pro závodění, ale z důvodu bezpečnosti, musím brát co je.

  14. A nízkovýkonný diesel navíc s technickými komplikacemi, a dražší, který s emi nevyplatí protože toho tolik nenajedu, se mi nevyplatí. Chci živý benzíňák.

  15. Jímka na dešťovku? Že by chystali poplatek (daň) za jímání dešťové vody podle obsahu jímky? Pak daň za chované živočišstvo, za pěstované rostlinstvo, poplatek za povolení a kontrolu certifikovaných druhů, spotřebu kyslíku na hlavu, za užívání zemského povrchu, za chytání slunečního svitu, daň z měsíčního svitu, daň gravitační…

  16. Nevím, co máte proti přeplňování? Výrazně zlepšuje spalování, snižuje spotřebu i emise NOx.

  17. Dušane, turbo emise NOx nesnižuje, naopak (relativně) zvyšuje, spalování probíhá za vyšších teplot.

  18. Foundry, je třeba vztah mezi výkonem, spotřebou a emissemi. Navíc moderní přímé vstřikování snižuje teplotu ve spalovacím prostoru. Studiíí je dost. Zde je jeden příklad : Silva et al. investigated the effects of turbocharging on a 2 L, light-duty gasoline engine. Their results reveal that turbocharging is an inexpensive and effective way for reducing fuel consumption and greenhouse gases production. 20% downsizing the engine, and boosting 20–50% the inlet pressure, they could lessen the fuel consumption about 6–14%. In addition, there is a decrease in pollutants: 2–4% for HC, 7–20% for CO, and 8–23% for NO [14].

  19. Dušane (29.9.2019 | 18.24), teoreticky nic, ale prakticky dávám přednost jednodušším atmosférickým motorům, i za cenu vyšší spotřeby.
    Schumi (29.9.2019 | 18.08), mně těch nějakých 105 koní šestnáctistovky stačí. S tím lehkým převodem se to hne, je-li potřeba tomu šlápnout na krk. Jezdil jsem dost spokojeně s Formanem, výkon nějakých 50 koní, jezdím s potěšením s Aerem, výkon kdysi 18 koní. Jistěže bych si zvykl i na výkonnější, ale nemám to za nezbytné.

  20. Dušane, nejsem fyzik, PeS by byl povolanější, ale prostým rozumem – když do motoru narvu víc vzduchu, můžu ušetřit palivo (tedy snížím emise CO2), ale ten dusík navíc se zákonitě musí navázat za vysokého tlaku a teploty na kyslík. Jinak by nebyl důvod provádět opičárny s ad-blue a podobně. Mimochodem, s tímhle bojují automobilky – když sníží CO2, vylítne jim NOx.

  21. Aha, tady si nerozumíme. Já mluvím o benzinových motorech a ne o olejničkách. Americké EPA normy jsou na NOx velmi tvrdé- CO2 nás v podstatě nezajímá – což je důsledek mezinárodních soudních sporů s Kanadou z osmdesátých let kvůli environmentálnímu dopadu kyselých dešťů. A moje Volvo z roku 2004, 2.5l turbo, 300 koní, ty normy splňuje. Asi bychom museli zavrtat někam (outside of the realm of our knowledge) kde si nejsme jistí v kramflecích,takže debata pozbývá smyslu.

  22. Ahoj.
    Technická poznámka k vodíku.
    Vodík skladovaný a transportovaný za vysokého tlaku je dost rozpustilý. Vodík má meze výbušnosti (obj.) 4-75% což je snad s výjimkou acetylénu široko daleko nejvyšší rozsah ze všech hořlavých plynů. Rovněž iniciační energie výbuchu je o řád (!) nižší než u ostatních (stačí mrňavý elektrostatický výboj). Dále, těsnění a ucpávky, které dobře udrží vzduch, dusík či kyslík pod vysokým tlakem, nefungují u vodíku. Molekula je totiž mrňavá (nejmrňavnější :-)) a proleze tam, kde větší molekuly neprolezou. Vzhledem k tzv. “vodíkové korozi” jsou nutné speciální slitiny oceli. Nic z toho co popisuju není nepřekonatelné – s vodíkem za vysokého tlaku se pracuje ve velkém na mnoha místech- ale má to svoje náklady s hodně velkým N. Výbuchy vodíku bývají katastrofické (namátkou Hindenburg, Challenger, Černobyl). Byl bych proto opatrný s perspektivou hromadného používání vodíku ke skladování energie u aut.

  23. Dobré zas ráno… K tomu vodíku – vodík se dá celkem jednoduše skladovat ve formě metalhydridu, kdy kov do sebe zabuduje fakticky pouze protony a elektrony se “podílejí” na kovové vazbě. Kapacita je slušná – klasická tlaková flaška 50 l / 200 atm (tedy 10 kubických metrů) se za normálního tlaku vejde u některých metalhydridů do kostky o hraně 1 dm. Problém je zatím cena, ty kovy by měly mít slušnou čistotu a tím pádem jsou dost drahé…
    Já sám jsem jednou něco zkoušel a nechal jsem přes noc ležet na stole tyčku čistého kobaltu velkou asi jako propisovačka. Ráno v ní bylo skoro 2 moly vodíku, samovolně, jen ze vzdušné vlhkosti. Povrch toho kobaltu rozložil vodu na vodík a kyslík, kyslík utekl a vodík v atomárním stavu zalezl dovnitř. Pokud se pamatuju z chemie, tak 1 mol plynu je 22,4 l – to není tak špatná kapacita. Problém je, že abych ten plyn dostal ven, musel jsem tu tyčku dost zahřát – ale i tohle se dá vyřešit. Pokud vím, Toyota už nějakou dobu tohle řeší a ty nádržky vypadají jak sifonové bombičky blahé paměti.
    Vodík asi nikdy nebude primárním energetickým zdrojem, ale mohl by být zajímavým sekundárním zdrojem – některé technologie produkují vodík jako odpad. Takže tady bych viděl jistou perspektivu…
    Ale chce to studovat a pracovat a ne chodit řvát na demonstrace…

  24. PeSi, no ano, to funguje. Nicméně, kromě ceny je tam jiný (imho neodstranitelný) problém. Ta tlaková láhev 50l/200atm obsahuje 10m3 vodíku, což vypadá jako velké číslo. Nicméně dle spalného tepla je to ekvivalent necelých 4 litrů (tedy necelých 3kg) benzínu. U té “kostky” metalhydridu se nejspíš pod 10-15 kg nedostanete. No já vím, že baterie mají ten poměr energie/kg ještě horší a přesto se používají. Je vidět, že s dotacemi lze snadno obejít přírodní zákony a navštívit mnoho slepých uliček :-).

  25. S přihlédnutím k Pesovu objasnění bych viděl jako ideální materiál, který by třeba přes noc spolykal vodík ze vzdušné vlhkosti a následně by jej zahřátím pomocí baterie uvolňoval pro použití v motoru. Ale jestli je to možné, netuším.

  26. Foundrymane, když budete z vody vyrábět vodík a kyslík, musíte tam dodat energii (docela dost). To nejde nijak obejít, přes to nejede vlak. Lze pomocí katalýzy a podobných triků snížit třeba teplotu, při které to probíhá (PeSův případ s kobaltem), ale to množství energie v té rovnici (2 H2O= 2H2 + O2 ) nejde změnit. Jinak by to bylo perpetum mobile.

Napsat komentář: Matzurka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *