Dobrý den majore Gagarine…

Larry

1961
Popsat „kosmický rok“ 1961 je pěkný oříšek, neřku-li ořech. Autentické vzpomínky – notně proložené „zapomínkami“ – se prolínají s tím, co se člověk o oné době dozvídal později. A z hlediska kosmického výzkumu, najmě pak budoucího letu k Měsíci, se toho odehrálo v krátké době neuvěřitelně mnoho. Ač ne vše bylo tehdy zcela zřejmé.
Naprosto zřejmé ovšem bylo, nejpozději v březnu, že start člověk do vesmíru je doslova za dveřmi. V SSSR byly vypuštěny hned dvě „kosmické lodi“ a obě se úspěšně vrátily na Zemi. Nechme ostatně hovořit tehdejší oficiální zprávy z Rudého práva (nakonec i pro ilustraci způsobu, jakým TASS – Tisková agentura Sovětského svazu – o kosmických letech informovala):
.
MOSKVA 9. března (TASS) — Podle programu vesmírných průzkumů byla 9. března 1961 v Sovětském svazu vypuštěna na oběžnou dráhu kolem Země čtvrtá kosmická loď. Bez posledního stupně nosné rakety váží 4700 kg.
Kosmická loď se pohybovala po dráze blízké dráze propočtené — s perigeem 183,5 kilometru a apogeem 213,8 kilometru, se sklonem oběžné roviny 64 stupňů 56 minut k rovině rovníku.
Hlavním úkolem bylo další zdokonalení konstrukce kosmické lodi a jejich systému zajištujících nezbytné podmínky pro let člověka.
Na kosmické lodi byla kabina s pokusným psem Černoškou a dalšími biologickými objekty, telemetrické a televizní systémy, rádiový systém pro měření dráhy a přístroje pro rádiové spojení.
Palubní aparatura fungovala za letu normálně.
Když kosmická loď splnila stanovený program, přistála téhož dne na povel ze Země v určené oblasti Sovětského svazu. Předběžným průzkumem kosmické lodi po přistání bylo zjištěno, že stav pokusného zvířete je normální.
Vypuštěním čtvrté sovětské kosmické lodi a jejím úspěšným přistáním byly získány cenné údaje jak o činnosti konstrukce lodi a jejich systémů, tak o vlivech letu na živé organismy.
Získané údaje se nyní studuji a zpracovávají. Biologické objekty, které byly na palubě za letu, jsou pozorovány.
.
MOSKVA 25. března (TASS) — Podle plánu průzkumu kosmického prostoru byla 25. března 1961 v Sovětském svazu vypuštěna na dráhu kolem Země pátá kosmická loď – Váží bez posledního stupně nosné rakety 4695 kg.
Hlavním cílem tohoto vypuštění je další prověření konstrukce kosmické lodi a jejich systémů, určených k zajištění normálních životních podmínek pro člověka při jeho letu v kosmickém prostoru a návratu na Zemi.
Kosmická loď se pohybovala po dráze blízké dráze propočtené. Obletěla Zemi za 88.12 min, výška perigea činila 178,1 kilometru a výška apogea 247 kilometrů od povrchu Země a sklon roviny oběžné dráhy k rovině
rovníku činil 64 stupňů, 54 minut.
Na palubě lodi byla kabina s pokusnými zvířaty — fenkou Hvězdičkou a  dalšími biologickými objekty a také telemetrický a televizní systém, rádiový systém pro měření dráhy letu a přístroje pro rádiové spojení.
Všechny přístroje na palubě kosmické lodi pracovaly za letu normálně.
Když kosmická loď splnila plánovaný program výzkumu, téhož dne na příkaz ze Země opustila svou dráhu kolem Země a přistála úspěšně v určené oblasti. Předběžné bylo zjištěno, že pokusné zvíře se cítí normálně.
Vypuštěním páté sovětské kosmické lodi a jejím úspěšným sestupem z oběžné dráhy bylo získáno mnoho cenných údajů jak o konstrukci kosmické lodi a o činnosti jejích systémů, tak i o vlivu podmínek letu na živé organismy.
 Tyto údaje se nyní zpracovávají a studují.
 Biologické objekty, které byly v kosmické lodi, jsou pozorovány.

    V USA čekal na start – k alespoň balistickému letu, když raketa Atlas pro orbitální let nebyla ještě zcela připravena – Alan Shepard. „Cirkusové představení“ Mercury Redstone 1 ze sklonku předchozího roku bylo „napraveno“ letem té samé rakety a kabiny s označením Mercury Redstone 1A stále ještě v roce 1960, který skončil úspěšně. 31. ledna 1961 se pak uskutečnil let MR-2, při kterém byl na palubě „astro-chimp“ – šimpanz Ham. Let byl sice víceméně úspěšný, Ham se v pořádku vrátil zpět na Zem, ale přesto došlo ke komplikacím: záchranná raketka na přídi kabiny, která má odletět po vypnutí motorů nosné rakety, čili po uvedení kabiny na plánovanou dráhu, sice odletěla – ale tentokrát i s kabinou, protože se včas neoddělila. Kabina proto vyletěla do větší výšky – a doletěla pak do větší vzdálenosti – než bylo původně plánováno, což mělo za následek o dost větší přetížení při návratu. Ham to sice vydržel, ale traduje se, že na následné tiskové konferenci si spořádaně užíval pozornosti jen do okamžiku, než bylo na ukázku přineseno jeho kosmické křeslo – poté musel být pro hrubě nepřístojné
chování okamžitě ze sálu vyveden. Evidentně neměl na let ty nejlepší vzpomínky.

Let MR-2 zaznamenalo Rudé právo 1. února na straně 6 takto:

Pokračování ZDE

Příspěvek byl publikován v rubrice Virtuální Vodička a jeho autorem je Šumavák. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 184 komentářů u „Dobrý den majore Gagarine…

  1. Rputi, a proč by to měl vůbec stát řešit? To kvůli tomu, že má statistický úřad a ministerstvo školství?

  2. Jen maličkost.
    Stát o školkách a školách nerozhoduje , patří obcím.
    Stát jen platí určitou sumu na žáka.takže obec je odpovědná .

  3. Ad 1051
    proč? Třeba proto, že stran základního školství zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Tedy z hlediska poddaných. U šlechty chápu, že mít 98% podanných jako tupé nevzdělané stádo je fajn a že feudálovi úplně stačí 2% které umí psát a počítat, aby mohli vést lennímu pánovi účetnictví a zastupovat ho u soudů.

  4. Halladine, on by ovšem nesměl platit zákon o povinné školní docházce.

  5. Ten sice platí, ale škola základnî je v majetku obce a ta ji řídî, a mnohdy ji dotuje navíc nad to, co dàvã na provoz stàt. pokud je škol málo , méla
    by obec stavět další . jinä věc je že na to obec nemá , a je nutné, aby se snažila získat nějakě dotace .
    kdysi jsem o tom měl na Pavoucích člänek.
    Škola v havarijním stavu.

  6. Halladine, z článku vyplývá, že jsou na to dokonce i peníze – jen…jaksi…prováděcí předpisy….chybí.
    Prostě se někdo flákal.

  7. Si tak vzpomínám, jak stát hubami a klábosnicemi svých oudů zdůvodňoval důležitost sčítání obyvatelstva ….
    Do míst ve školkách se součty zřejmě vrazit neráčily.
    Zato oudové mudrují o povinném posledním roku školky (kvůli cikánům), což by problém ještě zhoršilo.
    Co nejde “vyřešit” nějakým zákazem, zřejmě nejde vyřešit vůbec.
    Dtto soudruzi z Brusele.

  8. (1055) Jo. Dotace, ať už z Prahy nebo z Brusele. Moudrý úředník přerozdělí. O co jednodušší je, když občané něco chtějí, zaplatí si to v obecní dani. A DPH by najednou mohlo být maximálně 5%, na věci celostátního významu.
    (1056) Naopak. Předpisy nechybí, je jich moc. Tolik, že školku raději nikdo nestaví.

  9. Ano, stát uzákoní, že každý mà nárok na školku, a nechà na obcích, ať to nějak zařídí.
    Základním pilířem sociální politiky státu je, že nařídí rodičům, že se budou do sta starat o děti, platit jejich dluhy….
    Stàt uzákoní bezplatnou zdravotní péči, a za každého svého pojištěnce platí směšnou částku.
    Stát prostě umí.

  10. Ajrovko, nedávno četla jsem jakýsi čkánek, který se též zabýval problémém řešení “čehosi” na ministerstvu. Jak z textu vyplynulo, problém spočíval hlavně ve značné “rotaci a fluktuaci” auřednictva, kdy se na řešení za tři roky vystřídalo 11! referentů!!!
    Než vůbec stačí pochopit, o co se vlastně jedná, tak jsou dávno někde jinde…

  11. Rputi,
    pokud se jednä o stabilní obyvatelstvo, obec má přehled o počtu budoucích prváku dostatečně včas.
    Pokud se nějakà obec orientuje na masovou výstavbu domků a do obce se nastěhuje fůra rodin s malými dětmi, anebo začne stavět satelitní městečko nějaký developer, a obec začne zjišťovat vo co go př přihlašování k pobytu rok nebo dva předtím, než maji děti jít doškoly , tak je problém

  12. Pokud s obec nevšimne že se v jejím katastru staví, měla by bičem vymrskat zastupitelstvo.

  13. Dobrý večer,

    poslední rok školky kvůli cikánům? Ti, co neposílají děti do školy, je tím spíš nepošlou ani do školky.

  14. V ČR můžete jít do školy, kde chcete, Halladine. Takže z toho, že máte v obci x dětí ve věku 4 roky nevyplývá počet prvňáčků za dva roky ani náhodou.

  15. Ale v zásadě
    ve spoustě škol na venkově je fůra míst

  16. Noname

    to je individuální . Pravo sice máte, ale pokud je škola plná , může vás odmítnout a myslím, že platí zásada nejdřív místní, a přespolní jen když je místo
    a u nás se obec zajimala a dotazovala se příslušných rodičů, zda dají děti do místní školy, anebo do blízkého městečka

  17. V zasade spojeni chyb zastupitelstev a ministerstva. Ono je to tak lakave, nechat na vesnici ci v mestecku developera postavi novou ctvrt, navysit danove prijmy jak navysenim poctu obyvatel, tak navysenim koeficientu…

    Kolik ze zastupitelstev napadlo si do smlouvy s developerem zahrnout povinnost vybudovat co podilet se na kanalizaci, skolkach, skolach… Ci alespon odlozilo cast takto navysenych prijmu do rezerv na pristi potrebu infrastruktury?

  18. Petře, to je celým daňovým systémem. Stát (nějak) přerozděluje DPH, místo aby si místní prostě zaplatili obecní daň. Pak všichni někde žadoní od kraje po Brusel, místo toho, aby si potřebné zaplatili sami.
    Pak by ani obec nemusela (ale mohla) dohadovat s developerem.

  19. J8 tě, Karle , taky nepodezřívám. 🙂
    A slyšela jsem to už dřív. Ale to nic nemění na tom, co píšu v tej 1063

  20. Zajímavé je, že tak prosté věci ti pachatelé dobra nikdy nepochopí.

  21. PK 1068 naše zastupitelstvo tři roky bojovalo s developery a výsledkem je, že zaplatí novou větev kanalizace, přispějí na ČOV, vybudují příjezdové komunikace a složí příspěvek na školku a školu. Myslím, že se máme čím chlubit … slušný výsledek … a že jsme si užili z jejich strany různých zastrašování. Člověk se nesmí bát dopředu. Karle, školku jsme přistavěli a školu stavíme. Máš pravdu, že je to buzerace, ale zvládnout se to dá.

  22. Dočetla jsem dál a doplňuji ke svému příspěvku, že my zatím stavíme bez dotací.

  23. Heleno,
    právě že druhá strana mince je ta, že developeři to vidí tak, že jim nějaká “buzerace” brání ve svobodném podnikání a rozletu a že mají právo se svým pozemkem nakládat, jak uznají za vhodné a nikomu do toho nic není.

    Jenže ono je…..

  24. Ano, nátlak z jejich strany byl enormni a proto si cením toho, že jsme neustoupili.

  25. To si umím představit.
    developeři jsou nejhorší klienti. V podstatě chtějí co nejlevněji postavit a co nedráž prodat. Což je sice pochopitelné, ale nikdy neocení dobrý projekt a kvalitní provedení a nejradši by stavěli z papundeklu.

    Další věc je, že i když jim pozemek momentálně patří, nemají k němu vztah jako lidi, kteří tam budou bydlet. JIm je jedno, co s tím bude dál, pro ně to končí prodejem.

  26. (1073) Gratuluji. Ve větší obci (třeba Smíchov) ovšem neproveditelné. Vy se tam zřejmě znáte.
    (1077) Když od nich ten papundekl někdo koupí …..

    Dobré noci přeji.

  27. Dobré ránko!

    Jestli ona není chyba třeba taky tady:
    …A co na to ministr školství Chládek? Ten již stihl slíbit v několika městech výstavbu stadionů (za peníze daňových poplatníků) včetně Národního fotbalového stadionu…

    A tady:
    …Spolu s nimi je šikanován skoro každý český ředitel, který bude muset situaci nějak řešit. Ve smyslu koho postaví v září před katedru?…
    http://www.novinky.cz/komentare/333878-komentar-muze-ucit-nositel-nobelovy-ceny-za-chemii-na-ceske-stredni-skole-chemii-vaclav-klaus-ml.html

    Jj – možno konstatovat, že společným úsilím se po 24 letech se české školství podařilo zlikvidovat. Nejsou školy, nejsou lidi, děti nesmí být omezovány ve svobodném rozletu své osobnosti a rodiče mají zhusta pocit, že jediný, kdo stojí v cestě k úspěchu jejich robátkům, jsou kantoři.

  28. Rputi, po Vašem expozé nemůžu odolat ( ta osminka Viagry děla své 😉 ) a musím vyvodit závěr vyplývajíci z Vašeho komentu .
    Komouši to k…… míň !
    Au ! Nebijte mě ! 😀

  29. Halladine, to ale není jejich zásluha, protože, co se pamatuju, taky se snažili. Ale nestihli to…
    Bohužel, Eunijní a státní byrokracie pouze pokračuje v načaté práci. A že se jí to daří! Možná by bylo kratší vypočítat, co se jim ještě nepodařilo rozesrat…

  30. 1079 – proč si ty geniální filoložky to pedagogické vzdělání nedoplnily, to mladý Klaus jaksi vynechal…škoda, mne by to zajímalo.

  31. Mno, nějak se ulejvali… Měli na to 41 roků.
    Tihle dnešní stachanovci to stihli daleko dřív……

  32. Andy ,
    za ty prachy nestálo za to si trhat triko – jedna varianta
    Druhá – stejně misto nás nikoho nemaj – však oni couvnou !

  33. Mno, po 10-15 letech praxe buď někdo učit umí nebo neumí. Na tom žádné pedagogické minimum nic nezmění. Od toho je ředitel, aby posoudil a byl za to zodpovědný.
    A už vidím Anglána, jak přijede do Prahy a okamžitě zakluše na Peďák, aby si dodělal minimum a mohl učit v Resslovce angličtinu na ZŠ. Obzvlášť když, ví, že za 5 let stejně bude někde jinde.

  34. Škutina i WErich vzpomínali na gymnasium v Křemencově ulici a svorně tvrdili, že nejvyšší úroveň měla Křemencárna za války, kdy byly zavřené vysoké školy. A žádný z pánů doktorů a docentů to pedagogické minimum neměl…

  35. 1085- jistě. Přesně stejně můžeme uvažovat o jakékoliv jiné profesi, například o doktorech. Nebo právnících.
    Nebo ne?

  36. Co to ten Aston zase hulil?
    K představě, jak 4 české grippeny dělaj na Putina bububu, se snad ani nedám nic dodat! 😀

    …české grippeny… K demonstrativním ukázkám síly by se snad mohly hodit dobře…

  37. Andy 1087 – proč to píšete, když víte, že je to kravina? 🙂

  38. 1089 proč je to kravina?
    Že současní učitelé potřebují nějaké kvalitní pedagogické vzdělání,o tom jsem přesvědčena. Neříkám, že ho mohou získat na pedagogických fakultách v ČR, ale doufám, že ano.
    Jestli se dámám filoložkám nechtělo studovat, mohly dál sedět na hřišti se svými dětmi a nemontovat se do výuky cizích.

    A “Anglánů v Resslovce” deset tisíc není, Rputi…

    Na NP psávala moc milá a chytrá ženská, Magráta, která si po sametovce, kdy změnila profesi na učitelku školu bez keců udělala…přitom měla děti, z toho jedno těžce nemocné, rodinu, o kterou se musela starat…mně ty vejmluvy, proč někdo nemůže připadají poněkud trapné. Buď na to mám a udělám si školu levou zadní nebo na to nemám a koho pak chci učit?

  39. No tak úplně to kravina není….
    Nekvalifikovanej dochtor dokáže nadělat škody, ovšem nekvalifikovanej učitel taky.
    Čímž není řečeno , že každej, splňující oficiální podmínky musí být schopnej. Ale alespoň Ahnunung vo co go by měl mít.
    A záruka, že někdo , kdo to oficiální vzdělání nemá bude dobrej taky není, i když to nenî vyloučeno.
    Problém je jeden – učitelské platy dostatečné vysoké , aby se nestalo soustředištěm těch , co se nedostali jinam, a aby jim stálo za to, pohnout kostrou…
    To koukáte Andy , že jsem se Vás zastal ? 😉

  40. Je to kravina!
    V případě lékaře či právníka jde o obor jako takový. V případě učitele se předpokládá, že učí obor, který ovládá. Pokud po 10 letech praxe neumí učit, nepomůže mu ani pedagogické minimum, ani svěcená voda.
    Podle tohoto nařízení by např. PeS nesměl učit na ZŠ fyziku. (Že by nechtěl je věc jiná! 😀 )
    Nejedná se jen o slečny filoložky, ale třeba taky mistry odborného výcviku, kterých je nedostatek. Takže to dostane befelem češtinář, který má sice pedagogické minimum, ale bude kuchaře učit vařit polívku z pytlíku, neb to jinak neumí a u elektrikářů nebude vědět, kterej kabel je zem. 🙂
    Ať žije odborné školství!

  41. Jo a vůbec nejvíc se mi líbí návrh pana pidistra, že ustaví kómis, která rozhodne, kdo z kantorů je nepostradatelný. To bude maso! 😀

  42. Rputi,
    ono nejde jen o to pedagogické minimum. Znám případy ( osobně ) kdy na základce učila ženská se střední pedagogickou školou. A měla si dodělat pajdák.
    Na venkově je takových případů dost
    To pedagogické minimum ve Vámi uváděných příkladech vzal čert. Tady ve sporu nejsme.

  43. Halladine, jenže tady v tom ministerským sporu právě o to pedagogické minimum jde.
    Ten “mistr odborného výcviku” má povětšinou učňák s “maduridou”, o pajďáku v životě neslyšel, ale dá se předpokládat, že umí zašroubovat šroubek.
    Píčelka v Horních Kotěhůlkách, co ledva prolezla u matury na SPŠ z aprobací pro mateřskou školu je sice průšvih, ale ten říďa do Horních Kotěhůlek za ten plat nikoho nesežene. Za to ovšem bude mít dvojnásobek dětí, takže si nejspíš hodí mašli…

  44. Žena mého dobrého známého. Učila se střední pedagogickou
    Měla termín na to , dokdy udělat dálkově pajdák . Nesplnila , a přeřadili ji na družinářku.

  45. Halladine, já samozřejmě jsem pro, aby měli kantoři slušné vzdělání, ale představa PeSa přeřazeného na družinářku mi vhání slzy do očí… 😀

  46. Nejde jen o toho mistra odborného výcviku. a podobné Jen to bylo z toho zákona vypíchnuto jako nejméně logické ( opravneně)
    Ale zakon jako celek ŕeší i ty píčelky s maturou.
    Dnes. už je fůra učitelů na pracáku ( kdesi jsem zahlédl 6000
    takže bezpochyby je třeba ten zákon upravit . Ale ne zamítnout celej

  47. Ale fuj Rputi,
    srovnávat PeSa s kočkou se střední pedagogiickou
    🙂

  48. Halladine, ale Klaus ml. právě o těchhle případech píše:

    …Podobným případem byli/jsou vyučující IT. Nebyli, nejsou, a když jste si zázrakem jako ředitel mohl vybrat, zda absolventa ČVUT elektrotechnika nebo provinčního Peďáku, aprobace branná výchova-výpočetní technika, nebo tak něco – koho byste si vzali? …

Komentáře nejsou povoleny.