Dobrý den majore Gagarine…

Larry

1961
Popsat „kosmický rok“ 1961 je pěkný oříšek, neřku-li ořech. Autentické vzpomínky – notně proložené „zapomínkami“ – se prolínají s tím, co se člověk o oné době dozvídal později. A z hlediska kosmického výzkumu, najmě pak budoucího letu k Měsíci, se toho odehrálo v krátké době neuvěřitelně mnoho. Ač ne vše bylo tehdy zcela zřejmé.
Naprosto zřejmé ovšem bylo, nejpozději v březnu, že start člověk do vesmíru je doslova za dveřmi. V SSSR byly vypuštěny hned dvě „kosmické lodi“ a obě se úspěšně vrátily na Zemi. Nechme ostatně hovořit tehdejší oficiální zprávy z Rudého práva (nakonec i pro ilustraci způsobu, jakým TASS – Tisková agentura Sovětského svazu – o kosmických letech informovala):
.
MOSKVA 9. března (TASS) — Podle programu vesmírných průzkumů byla 9. března 1961 v Sovětském svazu vypuštěna na oběžnou dráhu kolem Země čtvrtá kosmická loď. Bez posledního stupně nosné rakety váží 4700 kg.
Kosmická loď se pohybovala po dráze blízké dráze propočtené — s perigeem 183,5 kilometru a apogeem 213,8 kilometru, se sklonem oběžné roviny 64 stupňů 56 minut k rovině rovníku.
Hlavním úkolem bylo další zdokonalení konstrukce kosmické lodi a jejich systému zajištujících nezbytné podmínky pro let člověka.
Na kosmické lodi byla kabina s pokusným psem Černoškou a dalšími biologickými objekty, telemetrické a televizní systémy, rádiový systém pro měření dráhy a přístroje pro rádiové spojení.
Palubní aparatura fungovala za letu normálně.
Když kosmická loď splnila stanovený program, přistála téhož dne na povel ze Země v určené oblasti Sovětského svazu. Předběžným průzkumem kosmické lodi po přistání bylo zjištěno, že stav pokusného zvířete je normální.
Vypuštěním čtvrté sovětské kosmické lodi a jejím úspěšným přistáním byly získány cenné údaje jak o činnosti konstrukce lodi a jejich systémů, tak o vlivech letu na živé organismy.
Získané údaje se nyní studuji a zpracovávají. Biologické objekty, které byly na palubě za letu, jsou pozorovány.
.
MOSKVA 25. března (TASS) — Podle plánu průzkumu kosmického prostoru byla 25. března 1961 v Sovětském svazu vypuštěna na dráhu kolem Země pátá kosmická loď – Váží bez posledního stupně nosné rakety 4695 kg.
Hlavním cílem tohoto vypuštění je další prověření konstrukce kosmické lodi a jejich systémů, určených k zajištění normálních životních podmínek pro člověka při jeho letu v kosmickém prostoru a návratu na Zemi.
Kosmická loď se pohybovala po dráze blízké dráze propočtené. Obletěla Zemi za 88.12 min, výška perigea činila 178,1 kilometru a výška apogea 247 kilometrů od povrchu Země a sklon roviny oběžné dráhy k rovině
rovníku činil 64 stupňů, 54 minut.
Na palubě lodi byla kabina s pokusnými zvířaty — fenkou Hvězdičkou a  dalšími biologickými objekty a také telemetrický a televizní systém, rádiový systém pro měření dráhy letu a přístroje pro rádiové spojení.
Všechny přístroje na palubě kosmické lodi pracovaly za letu normálně.
Když kosmická loď splnila plánovaný program výzkumu, téhož dne na příkaz ze Země opustila svou dráhu kolem Země a přistála úspěšně v určené oblasti. Předběžné bylo zjištěno, že pokusné zvíře se cítí normálně.
Vypuštěním páté sovětské kosmické lodi a jejím úspěšným sestupem z oběžné dráhy bylo získáno mnoho cenných údajů jak o konstrukci kosmické lodi a o činnosti jejích systémů, tak i o vlivu podmínek letu na živé organismy.
 Tyto údaje se nyní zpracovávají a studují.
 Biologické objekty, které byly v kosmické lodi, jsou pozorovány.

    V USA čekal na start – k alespoň balistickému letu, když raketa Atlas pro orbitální let nebyla ještě zcela připravena – Alan Shepard. „Cirkusové představení“ Mercury Redstone 1 ze sklonku předchozího roku bylo „napraveno“ letem té samé rakety a kabiny s označením Mercury Redstone 1A stále ještě v roce 1960, který skončil úspěšně. 31. ledna 1961 se pak uskutečnil let MR-2, při kterém byl na palubě „astro-chimp“ – šimpanz Ham. Let byl sice víceméně úspěšný, Ham se v pořádku vrátil zpět na Zem, ale přesto došlo ke komplikacím: záchranná raketka na přídi kabiny, která má odletět po vypnutí motorů nosné rakety, čili po uvedení kabiny na plánovanou dráhu, sice odletěla – ale tentokrát i s kabinou, protože se včas neoddělila. Kabina proto vyletěla do větší výšky – a doletěla pak do větší vzdálenosti – než bylo původně plánováno, což mělo za následek o dost větší přetížení při návratu. Ham to sice vydržel, ale traduje se, že na následné tiskové konferenci si spořádaně užíval pozornosti jen do okamžiku, než bylo na ukázku přineseno jeho kosmické křeslo – poté musel být pro hrubě nepřístojné
chování okamžitě ze sálu vyveden. Evidentně neměl na let ty nejlepší vzpomínky.

Let MR-2 zaznamenalo Rudé právo 1. února na straně 6 takto:

Pokračování ZDE

Příspěvek byl publikován v rubrice Virtuální Vodička a jeho autorem je Šumavák. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 184 komentářů u „Dobrý den majore Gagarine…

  1. Je to kravina!
    V případě lékaře či právníka jde o obor jako takový. V případě učitele se předpokládá, že učí obor, který ovládá.

    Ano,píšete kraviny, ale nebuďte na sebe taková přísná. V případě lékaře se také může předpokládat, že se věnuje oboru, který ovládá…koneckonců není to tak dlouho, co bylo odhaleno pár “lékařů” bez vzdělání a přitom celkem dlouho provozovali praxi…zubařině se dřív věnovali prý kováři…určitě remcali, že jim praxe stačí.

  2. Rputi,
    zase demagogie, Žádnej jenom trochu schopnej ajťák vám za ty prachy na základku učit nepůjde.
    Takže ten výběr je nonsens
    A pokud jo, tak to byl neumětel , co ho z oboru vyhodili.

  3. 1102- možná…přesto mne vaše argumenty, že se někomu má tolerovat chybějící vzdělání, protože se dotyčnému nechtělo si ho doplnit zatím nepřesvědčily.

  4. Haladine – nejsou jenom mlady ajtaci.
    A ty zaklady, ktere se na ZS a SS uci, znaj uz dneska i penzionovany. . .
    Znam tri takove a vsichni to uci bez nejakeho pajdaku. A kvalitne.
    P.S. – ja ani pribuzni to nejsou 🙂

  5. Dobré dopoledne,

    tož, Klaus v to článku hovoří o lidech, kteří učí už roky a dobře. Tam, kde je ověřeno praxí, že kantor je dobrý, mi opravdu připadá pošetilé lpět na nějakém pedagogockém minimu. Být dobrým učitelem předpokládá i jistý talent a ten se absolvováním nějakého kursu o pedagogickém minimu asi nezíská….

    Zajisté lze zařídit, aby ty dámy papír měly. Otázka je, jetsli takové formální gesto má vůbec smysl.

    U dcery “odpadly” v posledením čtvrt roce dvě profesorky, jedna po krátké době odešla, prý ze školství pryč, za což ředitel studentům vynadal, druhá se zhroutila.
    Obě měly společné to, že byly velmi ambiciozní, požadovaly perfektní zvládnutí látky, kterou neuměly vysvětlit a jednaly se studenty jako s blbečky.
    Studenti i rodiče na třádních schůzkách na problémy upozorńovali, ale vedení školy je nebralo v potaz.

    Papíry na pedagogické vzdělání měly ovšem obě dámy v naprostém pořádku.

  6. Ale jo ,
    Šimone, máte pravdu penzista stačí pro základku i s rezervou.
    Na tuhle variantu jsem nepomyslel .
    No jo . ač je to k nevíře , i já můžu být mimo 😉
    Ale k tomu jsou dobrý tyhle diskuze.

  7. Ještě bych dodala, že v jakémkoliv oboru nemusí být odborník dobrým učitelem zrovna tak jako nemusí být dobrým šéfem.
    Kromě toho různé stupně školství potřebují jiné schopnosti. %Clověk,který je skvělý učitel na univerzitě vůbec nemusí obstát jako učitel na druhém stupni základní školy.

  8. Za školu a tedy i výběr kantorů odpovídá ředitel obci. On musí posoudit jaké má kantor kvality.
    Žádné plošné nařízení tady nic nevyřeší.
    Když tak postupně přijímat už jen ty, kteří pedagogické minimum mají s tím, že ve výjimečných případech lze povolit i bez.

  9. Šimone, já nevím, jetsli byly ty dvě dámy z pajdáku nebo vystudované filoložky(v obou případech šlo o jatyky). Mám dojem, že spíš to druhé. A u syna na základce jsem naopak poznala dvě nebo dokonce tři absolventky pajdáku, který byly skvělý. Tam ten opajdák nebyl diagn=ozou , ale posláním v tom nejlepčím slova smyslu.

    Ono to není v tom, jakou školu dotyčný obsolvuje

  10. Rputi
    ono tak se to tuším plánuje. Kdo mádo penze 5 a míň let nechat ho dožít a už ho neotravovat.
    A u těch mladších se asi na tom doplnění bude trvat
    Plošné nařízení bejt musí 🙂 Treba o té pravomoci ředitele 🙂

  11. 1110…zodpovídá ředitel…není to tak dlouho, co zde byl zcela ( i vámi, Rputi) roztrhána idea odměňování učitelů podle uvážení ředitele, podle toho, jak který kantor pracuje. Že prej to ředitel nemůže kvalifikovaně posoudit, že by nebyl objektivní, ble ble…a najednou je? TO jsou věci:)

  12. Ahoj!
    Ono je to na školách stejné jako všude jinde.
    Z těch, co tu pravidelně vedou PŠM, má ukončený pedák také jen Jirka ppa.
    A je to znát!
    😉

  13. No, ono jde i o prachy, Zajisté musí to dovzdělání kantorů někdo zařídit. Nejlépe nějaké spřátelená agentura. 🙂

    Pak bychom se ale neměli pokrytecky pohoršovat nad takovými případy jako byla plzeňská fakulta. Když je poptávka především po papíru a ten je důležitejší než schopnosti a výsledky, tak logicky vznikne škola, který bude dodávat na trh práce lidi, vybavené papírem a ne schopnostmi dosáhnout žádoucího výsledku.

    Když je poptávka, vždycky se najde někdo, kdo se bude ji snažit uspokojit. Ať už jde o barák z papundeklu nebo o papír o pedagogickém minimu pro neschopný kantory.

  14. Andy, já jsem určitě nepoužila označení “neumí kvalifikovaně posoudit”.
    Ale v každém případě je odpovědný za to, jaké kantory vybere. Jsou-li špatní musí se ozvat rodiče a město. To z ně žádné ministerstvo neudělá.

  15. 1115- ano, to by jistě bylo špatně a v českých poměrech se to dá očekávat. Já optimisticky beru variantu, kdy ona povinná výuka bude užitečná, naučí učitele něco z psychologie, teorie, chování.
    Když jsem si na stará kolena dělala ekonomku, obecně by se dalo říct, že to bylo zbytečné…nějak zvlášť to po mně nikdo nepožadoval, ona škola neměla kdovíjakou pověst,leckdo si z ekonomického vzdělání dělá srandu a chodila tam spousta mladých i starších jen pro titul…ale popravdě, kdo chtěl, leccos užitečné se naučil, co by doma sám nepobral.
    Ale jistě, když se maminám filoložkám a starým ajťákům nechce, nemá je nikdo právo je nutit…ale také ne povinnost je přijmout jako učitele.

  16. ona povinná výuka bude užitečná, naučí učitele něco z psychologie, teorie, chování.
    Fakt?
    Na mě to teda ten dojem nedělá.
    A nezapomínejte, že všechny školy nemohou být dobré a ty dobré jsou jen pro někoho.Třeba pro děti ministryně školství.

  17. MimocHodem Rputi,

    kouknul jsem na tu svou knihu o Karlíkovi čtvrtém
    je to Pater Patriae od Matúše Kučery . Zabývá se přednostně vztahem Karla IV ke Slovensku. A byly docela rozsáhlé. Od bojových ( boje proti matúšovi Čákovi , které vedl Otec Jan ) až po mírové jednání s Poláky v trenčíně, které vedl Karel za uherského zprostŕedkování

  18. ono je to tady celé nějak postavené na hlavu
    je to jako v jiných oborech
    nemusí přece každý člověk učit, ale kdo chce učit, měl by splnit nějaké podmínky.
    když o nich navíc minimálně deset let ví = TAK DLOUHO TRVAL ODKLAD =
    a navíc všichni nad padesátpět budou tolerováni

    a gůgl mi vyplivnul blesk:
    Výjimku z požadavků na kvalifikaci budou mít učitelé starší 55 let s více než dvacetiletou praxí, rodilí mluvčí a učitelé odborných předmětů s maximálně polovičním úvazkem.
    http://www.blesk.cz/clanek/live-zpravy/238309/vyjimku-z-kvalifikace-dostanou-ucitele-nad-55-let-i-rodili-mluvci.html

    takže svátečně rozjímejte a zkuste ty kyselé obličeje donutit k úsměvu 😀 😀 😀

  19. Pri tejto príležitosti si obaja panovníci, ako bolo zvykom, vymenili honosné dary. Kráľ Ľudovít prijal od Karola pozlátenú gotickú monštranciu, ktorá je dodnes súčasťou chrámového pokladu Farského kostola v Trenčíne a sám cisárovi venoval krištáľovú kanvicu, ktorá je dnes uložená v katedrálnom chráme sv. Víta v Prahe.

  20. Díky divano 🙂
    takže zřejmé pan novej pidistr školství není úplnej blb, a je mnoho povyku pro nic

  21. Šimone,
    já jsem absolvent pajdáku taky, dokonce s doktorátem ze zákona (červený diplom; obor “všeobecně vzdělávací přeměty matematika a biologie pro 6.-12. postupný ročník)….:(

  22. “Ale jistě, když se maminám filoložkám a starým ajťákům nechce, nemá je nikdo právo je nutit…ale také ne povinnost je přijmout jako učitele.”

    ale v tom článku nebylo nic o tom, že by je měl ředitel povinostněkoho přijmout bez papíru. Tam byla řeč o lidech, kteří léta učí, jsou dobří učitelé a teď by měli být vyhozeni jen kvůli chybějícímu papíru.

    A po řediteli se nechce, aby měl povinost tyto lidi přijmout. Naopak má povinost tyto lidi nepříjmout, případně, pokud je už kdysi přijal, je vyhodit. Nemá naopak na základě vlastního uvážení rozhodnout, že zrovna tenhle člověk by mohl být přesně to, co potřebuje, i když nemá papír.

  23. Tam byla řeč o lidech, kteří léta učí, jsou dobří učitelé a teď by měli být vyhozeni jen kvůli chybějícímu papíru…nějak bych ráda věděla konkrétně, o kterém dobrém učiteli je řeč…kde žije ten zázrak a proč si to pitomé pedagogické minimum nedodělal…

  24. Matzurko 🙂 🙂 🙂 🙂

    To vas lituji – studovat s takovymi, jako jsem zminoval 🙂 🙂 🙂

    Budiz vam utechou, ze jsem mluvil ze zkusenosti s Prahou a specialne s jednim tamnim chovancem . . .

  25. Debata o povinném vzdělání učitelů mně připomíná, jak složitou strukturu má dnes EU nařízené povinné vzdělání “nelékařského zdravotního personálu” ( dříve sester). Ten si předepsané “kredity” navíc musí platit ( učitelé asi ne).
    Absolvovala jsem před nedávnem delší pobyt na lůžkovém oddělení jedné z pražských nemocnic a mohu se podělit o zkušenost, že kvalita péče vůbec nesouvisela s tím, zda dotyčná je registrovaná či neregistrovaná sestra, bakalářka, diplomovaný odborník nebo magistra, ale výlučně odvisela od osobnostních kvalit té které sestry. Posedlost papíry, certifikáty a potvrzeními je mj. také jednou ze stinných stránek naší příslušnosti k EU. Přitom jde takřka výlučně jen o formality.

  26. Halladine, Karel s Ludvíkem spolu popíjeli častěji, někdy moc. Při jedné takové příležitosti prohlásil Karel o královně Marii něco, jako že je stará štětka a ona mu chtěla vyhlásit válku. A Ludvík to tenkrát usilovně pigloval a na Konec si Karel kvůli tomu vzal Annu Svídnickou, která byla neteří Uherské královny. Jj – středověk byl veselej! 🙂

  27. Jo Baubo
    náš systém lékarských atestací byl lepší
    A kvalita a systém výuky sester taky vyhovovala

  28. Halladine, Šusta byl decentní 🙂 Ale třeba je , mezi řádky, celkem zřejmé, že princezně Élišce dali vyšívat svatební šaty, a by byl od ní chvíli pokoj a měla se, při tom čekání na ženicha, čím zabavit. 🙂

  29. Jeste pred mesicem me jeden ze zminovanych penzistu lakal k nim ucit – samozrejme jako on (oni vsichni): odborne predmety, na part time, ale i na full time, bez nutnosti nejakeho pajdackeho kursu ( jde o SPS) a be predchozi praxe ve skolstvi – pouze jako i oni, tj. jako prduch.
    Pry sam pan siditel shani duchodceVS techniky.
    Takze to neni v poloze, zeby snad museli kolegove prosit, spise naopak.
    Fakt je, ze uz nekoho sehnali pote, co jsem odmitl z duvodu toho, ze na mladez nemam nervy..

  30. “kdy ona povinná výuka bude užitečná, naučí učitele něco z psychologie, teorie, chování.”

    no, tak chování snad není otázka absolvování pedagogického minima 🙂

    Jinak smysl to má u začínajícího kantora. učitel, který má nějakých deset – patnáct let praxe uř nejspíč o tej psychologii něco ví, pokud ne, měl by bát vyhozen pro neschopnost, i kdyby měl papírů na celou knihu.

    nutno dodat, že zkušební komise velmi pravděpodobně bude celá dohromady vědět o učení a dětech ši studentech podstatně méně než slušnej kantor s praxí.

    zejménaq jetsli to funguje jako profesní vzdělávání u nás. Šla jsem na podobnou akci dvakrát – a poslouchala jsem věci, kterí řeším v průběhu zpracování projektu jaksi samozřejmě. JAko že v baráku někdy hoří a je třeba vzít v úvahu i požární bezpečnost stavby. A podobný kecy posloucháte den a zatím vám stojí skutečná práce.

    takže docela chápu, pokud nějakou kantorku, která už učí těch deset patnáct let, berou čerti, když třeba má ve tříde autistu nebo dyslektika, k tomu pár děcek z rozvrácených rodina nějaký ty spociálně vyčleněný, když má být zkoušená z toho, jetsli vůbec vá, jaký jsou poruchy učení a chování od ouřady, který ví o existenci poruch učení jen z nějakých příruček.

    A chápu, že se jí do certifikátu od takový kómis nechce.

  31. Houby příští týden
    Šusta za císaŕskou korunou objednáno
    Když se bude líbit ,kouknu po ostatních dílech

    Rputi.
    mladej Klaus jde do politiky, takže čuření je třeba 🙂

  32. Halle,
    nejsem si jist, jestli mladej Klaus v politice uspěje. Vizáží je někde jinde, takže fraucimor jako papá mít asi nebude. Je dost podobnej Krausovi, takže lidi u něj budou předjímat stejné jednání jako má Kraus v pořadu Show Jana Krause. Ale zase vstane nový hromosvod, na něhož bude možné svést všechny strasti světa a třeba takovej Neff jistě pookřeje jako čerstvě zalitá fijalinka…

  33. Ptakopysku,

    já neprojevil žádnej názor na možnost úspěchu Klause juniora 🙂
    A neprojevím, a neprojevím !
    Ale na moje slova dojde ! 😉

  34. “…nějak bych ráda věděla konkrétně, o kterém dobrém učiteli je řeč…kde žije ten zázrak a proč si to pitomé pedagogické minimum nedodělal…”

    Tož není řeč o žádném konkrétním učiteli, ale o debilitě úředního předpisu.
    A docela by mně zajímalo, co na tomhle předpisu vidíte tak skvělého, že se tak bijete za jeho důsledné prosazování.

  35. “… že princezně Élišce dali vyšívat svatební šaty, a by byl od ní chvíli pokoj a měla se, při tom čekání na ženicha, čím zabavit. ”

    Hm, co jsem tak četla o princezně Elišce, tak si nejsem jistá, že by se nechala zabavit vyšíváním svatebního šatu místo aby se motala do politiky 🙂

  36. maYdo

    to pedagogické minimum lze získat za kurz od 20 hodin
    Fakt to stojí za bůhvíjaké topoŕení se ?
    Pokud se tím chci živit dlouhodobě, tak to absolvuju. Pokud jen na částečný úvazek , nemusím .pokud mám nad 55 taky nemusím, i kdyby to bylo na celej úvazek
    A myslím, že nějaké poučení , jak má vypadat vyučovací hodina se tam snad dozvěděj

  37. 1142
    V těch časech se furt děvče , co si moc vyskakovalo , dalo za cílem vylepšení vzdělání zavřít do kláštera 🙂
    A byl od ní pokoj ! 🙂

  38. Halle,
    já jsem pesimistou. Měl neakceptovatelné kecy ke svému zaměstnavateli, takže nepředpokládám nějaké nadšení ze strany Jánozsů Bácsů, Pepů z Hongkongu, či kadeřnic na mateřské. A bez vytrvalé práce takovýchto drobných mravenečků nelze vybudovat žádná politická strana…

  39. Halladine 1144, Eliška měla ještě sestru, která byla provdaná za Jindřicha Korutanského, který i na čas byl českým králem, ale straně pana Zajíce se nelíbilo a zase jiným se nelíbila Eliška, takže by ji klidně sprovodili ze světa. Dokonce tam bylo i nějaké noční prchání v převleku za služebnou. Oni si ji hlídali jak oko v hlavě a nemohli riskovat, že jí zavřou někam do kláštera a někdo ten klášter jen tak čirou náhodou přepadne. Ona to, holka, taky neměla jednoduché.

  40. No a já se musím pochlubit beraním stádem, čítajícím dva kusy, jeden bílý, s citronovou polevou, druhý tmavý, s čokoládovou polevou, posypanou mandlovými lupínky.
    Jsme se nemohli dohodnout, jetsli s citronovou nebo čokoládovou no….
    Snad to můžeme jíst, i když nemám certifkát, že jsem absolvovala cukrářské minimum 🙂

  41. cukrářské minimum bude odpuštěno, ale je nutno předložit potvrzení EU, že dotyčná je kvalifikovaný jedlík.

  42. Šimone,
    tak já jsem z fakulty ostravské, tehdy ještě samostatné, nyní součásti Ostravské univerzity. Za mých dob to snad byla fakulta docela dobrá, aspoň po stránce odborné, na některé přeměty z marxáku raději nevzpomínat 🙂

    A půjdu taky něco upéct, vajíčka z lineckého nějak mizí, čokořezy s krémem došly ráno, tak asi tvarohový bochánek (mazanec by jedl jenom manžel a ten preferuje tvar vánočky), na pondělí pak možná kakaového zajíce s cukrovou polevou….
    A nemám ani to cukrářské minimum :D, zato plný dům dětí, neboť dcera si dneska nějak pohmoždila nárt, když ráno sletěla ze schodů, tak s ní spolužáci solidárně mastí karty nebo Ubungo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.