Aneb rychlý průvodce pro ekonomizující laiky 2.
Cílem následujícího textu je vyjasnit, za jakých podmínek je udržitelná měnová zóna, tzn. opatření, která musejí být učiněna v zeměpisných oblastech, které používají společnou měnu. Pokud kdokoli očekává lamentace nad proradností bruselské nebo pražské politické reprezentace, tak může nyní zanechat čtení. Stejné platí pro osoby, které považují ekonomii za pavědu – toto je ekonomický text.
V předchozím dílu jsem ukázal, že každá geografická oblast, která má vysoce pohyblivé (mobilní) výrobní faktory uvnitř oblasti a vysoce nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory směrem ven, je optimální měnovou zónou a měla by používat jednu měnu.
Pro pozorné a pozornější jen zopakuji, že je úplně jedno, jak se jmenuje oblast. Stejně je nepodstatná její rozloha nebo rozsah. Obec, město, region, stát nebo soustátí. Princip je nerozporný a nepotřebuje žádné doplnění nebo komentování.
Nyní přichází otázka, jestli je nebo není možné mít společnou měnu, tedy být měnovou zónou, přestože jsou uvnitř zóny nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory? Tak jsem se ihned bez otálení dostal k naplnění cíle tohoto textu.
Odpověď zní: ano, je to možné. Pokud je nepohyblivá pracovní síla uvnitř měnové zóny: obyvatelstvo má nechuť ke stěhování za prací nebo existují bariéry (a je lhostejné, jestli jsou přirozené nebo nepřirozené), které brání pohybu pracovních sil, přesto existuje kanál, jak je lze mít společnou měnu. Skutečně existuje banální způsob, jak nahradit v režimu společné měny nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory.
Tím kanálem jsou (chvilka napětí) – rozpočtové přesuny (v ekonomické hantýrce tzv. fiskální transfery). V přechozím dílu jsem ukázal, že v prostoru, kde se mohou běžní jednotlivci pohybovat se svým kapitálem (prací a kapitálovými statky), tak bude dosaženo harmonie prostřednictvím jejich jednání, které má podobu cenového systému.
Nyní situaci více přiblížím dnešní skutečnosti, ve které se běžní jednotlivci nesmějí pohybovat podle vlastního uvážení, ale v závislosti na vůli neběžných jednotlivců – vlády (pro tento případ je úplně jedno, jestli se jedná o volené politiky všech úrovní nebo byrokraty všech úrovní).
Kdyby se snad našel bláhový tvor, který by protestoval proti uvedenému výroku, tak mu připomenu nejméně 80 tisíc stran Acquis communautaire. Uvádějí všechny představitelné a nepředstavitelné standardy, ve všech představitelných a nepředstavitelných oblastech, které jsou všichni povinni plnit. Kromě toho existují ještě státní legislativy, které věc dále komplikují.
Vláda, prostřednictvím rozpočtu, nahrazuje nepohyblivost pracovních sil tak, že posílá finance z více rozvinutých oblastí do méně rozvinutých, tzn., pokud se více daří v Horní Dolní, tak odvádějí více berní, které vláda následně pošle do Malé Velké. Stručně řečeno, každý stát je měnovou zónou. Některé „měnové zóny“ už se staly téměř legendárními, z titulu svých nákladů na jejich udržení.
Například Itálie, kde Sever odvede berně, které vláda pošle na Jih. Nebo bývalá měnová zóna s názvem Československo, kde Západ odvedl, a vláda převedla na Východ. Jak se děje dosud v měnové zóně zvané Německo. Ani po 147 letech trvání měnové zóny, není stejný Jih jako Sever, ani Východy nevypadají jako Západy. Tím je vyjasněna výhodnost nebo nevýhodnost vstupu do měnové zóny. Je evidentní, že se nedařilo a nedaří vládám nahradit cenový systém rozpočtovými přesuny ani v rámci relativně homogenního obyvatelstva.
Na všechny pády je podmínkou existence měnové zóny (v případě imobilní výrobních faktorů) společná rozpočtová politika. Jestliže kdokoli horuje pro používání společné měny, což je jiné stylistické vyjádření života v měnové zóně, tak by měl vědět, jaké jsou náklady jejího udržení. Ty jsou ohromující v rámci jedné země a v horších časech jsou všichni „překvapeni“ jejich výší.
Tím je, z pohledu ekonomie, řečeno vše a tohle všechno ekonomové věděli dopředu a někteří dokonce velmi hlasitě oznamovali důsledky.
Diskuse, jestli je lepší mít vládu umístěnou v Horní nebo Dolní, případně Horní Dolní, nebo v Malé nebo Velké, případně Malé Velké, je z pohledu ekonoma úplně lhostejná. Ex ante je jasné, že bude docházet k distorzím, ať bude umístěna kdekoli.
Snad jen s triviálním doplňkem, že vzdálenost hraje svoji roli v tom, že čím je vláda vzdálenější od místa, kde se ekonomické procesy odehrávají, tím jsou náklady vyšší. A banálním doslovem, že s politickou centralizací jen roste objem nákladů, protože vytvoření centrály znamená dodání nových nákladů. Původní zůstávají v nezměněné výši. Pro vyloučení všech pochybností – všechny země, které přešly na společnou měnu, stále mají vlastní centrální banky a k tomu ještě Evropskou centrální.
Na nejslavnější současně měnové zóně je zábavné, že má svoji měnovou autoritu, ale rozpočtovou, která je základem její existence, si dosud nevytvořila. To jsou paradoxy pane Vaněk.
Modrý pták
Guvernéra Národní banky dělá.
1643
Nestane.
Fór je v tom, že (nejen) EET je založeno na peněžní směně. Především nehotovostní peníze jsou prostředkem nejen platby ale i kontroly. Směna (v malém) nezprostředkovaná penězi je obtížně kontrolovatelná. V případě hotovostních peněz je kontrola založená na průchodu vstupem a výstupem zařízení „banka“. Pro ten případ je jedinou možností bypass. Při větších platbách za zboží obchodníků, kteří jsou součástí Systému je potíž s limitem. Pak lze prokázat výdej nepřiměřený příjmu. To, v nějakých mezích lze kompenzovat úsporou lokalizováním směny mimo systém, přes který půjdou jen transakce u kterých to nejde jinak. V tom je velká výhoda venkova.
1645 ptakopysku, neumění politicky uvažovat bývalo pro začátek nahraditelné loajálními legiemi za zadelí. Politické uvažování pak přišlo za pochodu. Základem bylo dobře krmit ty legie a nenechat je flákat.
Ptakopysku,
výplaty přestanou chodit až když nastoupí nová vláda. ministr v demisi bere furt výplaty,pokud nenastoupí novej , a nesedne si na jeho sesli.
Sranda bude,pokud Babiš řekne :dobře, uděláme novou vládu, klidně beze mně ale taky bez Sobotky 🙂
A bude docela problém se s babišem nedohodnout,protože Zeman může vytáhnout z rukávu novou vládu, a pak už by ty výplaty fakt přestaly chodit 😀
Tady se hraje ale o trochu víc než o pár měsíců do voleb, že …
Hraje se především o výsledek v příštích volbách, a nemám pocit, že kdyby byly volby dřív než na podzim, že by preference ČSSD na tom byly extra dobře. A Sobotka potřebuje čas k tomu, aby preference čssd zlepšil víc než ANO.
Takže pozice Ano jsou poněkud lepší v tom, že se nemusí tolik bát předčasných voleb.
Tedy ne že bych si myslel, že do těch voleb si čssd nějak výrazně polepší.
copak na tom záleží? Podstatné je, aby si pohoršili babišovci.
V ODS jsou skutečně už jen naivkové – Fiala prohlásil:“ Jak chce Bohuslav Sobotka jednat se stávajícími koaličními stranami – a tedy i s Andrejem Babišem – o nové vládě“.
Copak Sobotku už někdo pověřil jednáním o nové vládě?
2 maYda ad 1641 – nesundal… Slíbil sundat… Je v tom drobný významový rozdíl – slibem nezarmoutíš… Máme úterý, do konce týdne se ještě může stát věcí – a nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko?
2 quivis ad 1661 – navíc ještě nesundal tu starou… No a Fiala je bejvalej rektor Masarykovy nervozity v Brňu. Už jen to ukazuje, že je to blb k pohledání… Jak se tak koukám na historii rektorů této instituce, tak demence či idiocie je pro tuto funkci conditio sine qua non!
Quivisi, není on Sobotka náhodou předsedou druhé největší strany? A pokud vím, tak o vládách za strany vyjednávají týmy vedené předsedy stran.
1633 – ne, Halle, neni tomu tak. Dotace ani jine uplatky neberu.
Ukročím stranou do oblasti automobilismu.
Po silnicích už jezdí Kodiaq, misto Yetiho bude Karoq, místo kombíku Fabie bude asi jezdit pidiSUV jménem Amiq. Docela by mě zajímalo, který Curaq, ehmmm pardon, vizionář, tohleto vymyslel. Už jsem v komentářích zaznamenal, že některý z budoucích modelů škodovek by se měl jmenovat Bubaq
Dano,
z logiky věci by vyplývalo, že Zeman pověří Sobotku sestavením nové vlády, pokud ho tento přesvědčí, že má dostatek podpory k sestavení. Pokud Sobotka nepřesvědčí, pověří toho druhého. Ale čo také si predstaviť pod pojmom „logika veci“ v réžii ČSSD? Toť otázka přímo kardiovaskulární….
1666-Škodovka je auto pro bohaté. Pro běžné občany nabízí vozy dalších x automobilek. Některé automobilky auta dokonce jenom číslují a stačí to 😉
No Ptakopysku, Sobotka ještě na Hrad nedorazil, ale těžko by vysvětloval,proč demisi nepodal, když to tak veřejně prohlásil. No a Zeman může klidně pověřit sestavením vlády někoho jiného z ČSSD nebo sestavit úřednickou prozatimní vládu do voleb. To se mi zdá nejpravděpodobnější. Ale, já na Hradě nesedím, tak kdo ví… V tomhle absurdním divadle bych se moc nedivila, kdyby Zeman pověřil Zimolu! 🙂
zerman je starej poměšilej ještěr, koho pověří sestavením vlády by mohlo být zajímavý… 😀
Myslím, že pokud to půjde, vybere někoho, kdo má šanci nas.at co nejvíc jeho odpůrců a kritiků.
NoName,
mě politika škodovky docela míjí. Mě třeba fascinuje, že za třičtvrti mega si člověk koupí hovadskou krávu v základu s 1,4 TSI, kam se jentaktak vejde pět lidí, baťoh do kufru a díky délce a šířce to nezaparkuju skoro nikde. Parkovací místa pro mentálně hypertrofované, jsou obsazeny mercedesáři, audisty a podobnou havětí.
Ale že ani na vteřinu neuvažují nad něčím ve stylu Citroen C8, Ford Galaxy, ale v poněkud nižší cenové relaci, než se pohybuje Sharan, to mě docela udivuje. Asi by se to nedalo napasovat na podvozek z Golfa, nebo co je současnou škodováckou platformou.
No a zase mi volal onen můj bývalý zubní laborant, jak jsem na tom zdravotně , a zda byc nešel.
Momentálně tam má nějakého Ukrajince , ale ten asi bude muset skončit. protože ..
No prostě – legislativa je taková, že Ukrajinec může dělat 5 měsíců , a pak musí složit nějaké zkoušky, ovšem těch úspěšných je prý minimum…. Naposledy ji prý z 80 udělali 3…..
Docelo mě vyděsila informace, že těch Ukrajinských zubařů je tu asi 800 , chvilku dělaj, a pak musej domů….
Ovšem za tu informaci neručím… jen z doslechu..
Pro zajimavost…
https://www.novinky.cz/ekonomika/436638-stat-ke-konci-dubna-hospodaril-s-vyrazne-nizsim-prebytkem-nez-loni.html
Zaujalo mne, ze dobre vysledky – ac jsou zpusobeny exogennimi faktory – jsou rozmatlavane nahoru dolu, spatne jaksi ne…
Ptakopysku ,
odkuž máš ty ceny ? 🙂
Halle,
z prvomájové veselice. Prodejce tady od nás měl tu potvoru vystavenou jedna v plné palbě a jednak v základu. Když jsem se zmínil, že bych koupil, potřásl klíčky a pravil: „Pokud máš s sebou třičtvrti míče, můžeš hned odjet.“
Někde jsem četl, že holý základ (což u škodovky znamená, že v autě je namontován motor) začíná někde na sedmi stovkách.
Sestavování nové vlády může stranám ubírat čas na předvolební agitaci.
Ptakopysku,pokud máš na mysli tu největší krávu…..
Tobě se líbit nemusí, ovšem lidi to kupujou….
Ale Fabia nebo Oktávka stojí o hodně míň…
Já kdysi koupil 3 letou Oktávku I s 30 000 kilometry za 230 000, mám ji dodnes , tahám za ní skoro tunovej karavan a jsem spokojenej. A nezdá se mi, že by v ní bylo málo místa.
Pan Neumann si myslím že autům rozumí, a považoval to za dost dobré auto.
No, koncernovy vuz do baraku… Ja nevim… Mozna audi.
Ocituji – Oktavku radi kupui nemecti duchodci prto jeji naprosto bezvyrazne jizdni vlastnosti :)¨
Oktavka neni spatna, ale zbytecne draha. Me Volvo (S80, takze nic maleho) stalo tolik, jako stejne stara (samozrejme citelne mensi a obecne horsi) Oktavka… No neber to…
Petře 🙂
Netvrdím, že jsem bůhví jaký šofér, ani bůhvíjakej znalec aut.
Ale ta oktávka mi vyhovuje, a nikdy jsem nic jiného než Škodu neměl.
Ani jsem nikdy o koupi jiného auta než Škoda neuvažoval.
Kupujte domácí výrobky…. Já na tohle slyším.
No, Skodovka jako domaci vyrobk… Budiz 🙂
Ale co se tyce aut – neda mi nevzpomenout na meho vyborneho kamarada, fandu do aut, kdyz mluvil o tom, jak si lide vybiraji auta: „Nastuduji si vsechny technicke parametry, peclive srovnaji cenu a potom si koupi to auto, ktere se jim nejvic libi“ 🙂
1680 halladine, Ty máš ještě domácí Oktávku? Že se chlubíš až teď. Na veteránském čísle?
Já to auto koupil docela srandovně.
Zastavil se jeden pacient ( a dobrej známej) A při kafi se zmínil , že bude měnit auto,protože čeká vnouče, a potřebuje kombíka, aby se vešel kočárek. 🙂
Já měl tehdy Favorita,kterej pomalu končil, a papírově nemohl nově koupenou plachetnici na vozíku táhnout.
Tak jsem se ho zeptal , co za tu oktáfku chce , a druhej den přinesl smlouvu k podepsání.
A bylo koupeno 🙂
Schumi 🙂
Ne, oktáfku I Porevoluční
Původní oktávku měl tchán, 🙂
(1664) Dano, titulárně dokonce předsedou největší strany. Na průzkumy se nehraje.
Tak jsem si chtěl zahrán na prognostika, ale AeroKarel mne předešel v /1646/. K jeho názoru se připojuji.
1684 halladine, když jsi psal, že domácí… Nová už je Lidový vůz. Dolfiwagen.
1681 Petře, to je pochopitelné. Jenže až budu kupovat auto, tak dám přednost ceně, technickým parametrům, funkčnosti a pohodlí. Nevadí když bude trochu hnusné. Případně přiměřeně ojeté ale v dobrém technickém stavu. Koupě nového auta, není-li to věc vysloveně pro radost, je nevýhodná. Použité auto má výhodu, že není strach ho trochu odřít, drobit v něm, každou chvilku neuklízet od bláta, neřešit každý škrábanec, neleštit ho, do myčky tak dvakrát ročně, z toho jednou před technickou, nechat ho stát venku místo furt zajíždění do garáže. Základní údržbu provádět WD40tkou.
Tyjofka,
tak Merkelína byla u Putina plédovat za pronásledované homosexuály v Čečně… že se baba raději nasoustředí na domácí scénu, nebo neletí plédovat za dtto do Saudské Arábie či jiné striktně muslimské země… Nebo žeby řekla LGBT Čečencům, že jsou v Germánii vítáni ? To se jí tam budou prát ještě víc než teď….
http://www.bbc.com/news/world-europe-39779491
Sobotku raději nekomentovat, asi mu někdo podstrčil pohádku „Jak Bohoušek zlého loupežníka přechytračil“.
Ptakopysku: něco stejně prostorného, leč s cenou poloviční C8 a hmotností dvoutřetinovou nedoporučíte? 🙂
Pro fajnšmekry té či oné značky: stejně se všechna EMEA auta dneška vyrábějí z československých dílů.
Ad nová / stará auta: všechno má svou cenu. Kupuji-li auto na 20 let, je téměř jedno, je-li nové či použité.
1655
jsem napsal
Sranda bude,pokud Babiš řekne :dobře, uděláme novou vládu, klidně beze mně ale taky bez Sobotky
„Pokud pan premiér (Sobotka) chce dát demisi, tak nechť dá, nechť ČSSD nominuje nějakého nového předsedu vlády, nevím, pana Zaorálka, a my jsme připraveni jednat, aby ta vláda dovládla,“ řekl Babiš.
Bojí se, že v Saudské Arábii by ji za takovou aktivitu mohli ukamenovat.
Ode Putina to nehrozí a navíc bude za hrdinku, že jednala se samotným satanášem.
Mimochodem, a co s tím asi nadělá Putin v Čečně? To by znamenalo hlavně došlápnout na místní muslimy. Ale možná se Anděle v Soči zalíbilo, takže by zase jela plédovat za muslimy.
Ti gayové v Čečně byli jen na okraj. Šlo o Ukrajinu a Sýrii.
Nějak si v případě té čečny nejsem jistej.
Mají tam gaye, anebo obyčejné buzeranty ?
Halladine, máš zcela pravdu (1626) Všetci kradnů, jen Babiš ne. Možná asi jenom v této chvíli. Věřím, že ho to duševně bolí, ale neměl zmrd lézt do politiky. Potom by mě štval také, ale značně méně. Teď je na něj vidět a fízly má pod patronátem ten plzeňskej ….(No nic.), se kterým prý s počítají místo Bohouška. Babiš má na zádech terč a dá se označit, jako pohyblivý cíl. A já s tím jsem velice spokojený. Už se těším na smršť z babišpressu, odkud vyházeli starší pardály a funkce obsadili mladými a perspektivními. Já vedle jednoho seděl a s potěšením jsem sledoval, jak za celé dopoledne vyťukal jedním prstem zprávu asi na pět řádek, která navíc stejně nevyšla.
To, že ty ukapáváš z EET, je tvůj problém. Já musím ještě rok dva fungovat, takže se sockomunistickými ideály střetávám denně. A zkurveninu EET, kterou ty tak nadšeně obhajuješ, se snažím mičit, seč mi ochablé síly stačí. Nejvíce mne těší, že nejsem sám. Já naštěstí EET už v současné další branži nepotřebuji, ale mám mnoho přátel, kteří si ho museli pořídit. Pravidelně se setkáváme a vymýšlíme, co s tím. Pomalu zjišťujeme, že u rychloobrátkového zboží je to vynikající a vypadá to, že i neprůstřelná kamufláž. Mám podezření, že i u pomaloobrátkového zboží už vyvinuli nějakou úspěšnou technologii, protože přestali nadávat. Inu v některém oholedu nejsme tak blbej národ a víme, že na zmrda se musí zmrdsky.
Nickname,
Nedoporučím. Protože by to pak chtěl každej a zdražilo by to. 🙂
Koneckonců už se to stejně nevyrábí. Teď se dělá SUV v podstatě přeznačkovaný Dodge Journey a i když je to v černo červené docela hezký a má to sedm židlí, není to úplně ono. Letos prý bude Freemont zcela v italské režii, jsem na to zvědav.
Hele, přátelé, jen se ptám, nebyl pojem „buzerant“ lékařský termín? Já bych ho strašně rád v některých případech používal. Například v souvislosti s panem Pospíšilem……
Aero a DVD. Mne něco podobného také napadlo a hned jsem to konzultoval. Zatím hoši kroutějí hlavou. Ještě je to na ně moc odvážná myšlenka.
Já jsem v Rakousích zakoupil Chevrolet Tecuma (u nás jsou prý čtyři) tuším v roce 2009, najeto 13 tis. Jeho původní majitel, Franz Hrdlicka, přišel z důvodu stáří o papíry. Stejně s nim jezdil jen jednou měsíčně do nemocnice a dvakrát k dceři do Vídně. Světe div se, za cca 80 tis. Cenu mi vyjednali přátelé z mládí. Když jsem jel domů, tak jsem nadával jako špaček a už viděl, jak finance odlétají na andělských křídlech do neznáma. Doma mi oznámil skaut Komár, jinak mladý a nadějný autemechanik, který využíval již dříve mojí jámu v garáži a dělal tam bordel, že to může být palubním počítačem a že mám štěstí, protože mi neřídí vstřikování. Tak jsme tu kravinu okamžitě vyndali a od té doby si na Tecumku nemohu stěžovat. Sice ji podezírají, že je to SUV, ale není. Není.
Františku,
obávám se, že Babiš to má naháku 🙂
Zajímá mě jedno pokud Zeman příjme emisi, vláda bude vládnout v demisi jen s pověřením, půjde vůbec možné vyhnat Babiše z vlády ?
No, Babiš si taky může v klídku s vládou v demisi dovládnout do voleb a pak se děj vůle Páně a voličova. Vyhnat z vlády ho půjde asi těžko, když už je jednou vláda v demisi, tak už je jeden každej ministr stejně jako na odchodu.
A po volbách bude nová vláda, buď s Babišem nebo bez něj, což by stejně byla.
(1689) Nickname, u auta na dvacet let (které to vydrží?) je jedno, zda nové či použité po stránce užitkovosti, ovšem někdy je rozdíl v ceně. První roky padá nejvíc. Jinak, zjistil jsem, že Dacia klesá v ceně velmi málo, takže jsem koupil nový Dokker.