Aneb rychlý průvodce pro ekonomizující laiky 2.
Cílem následujícího textu je vyjasnit, za jakých podmínek je udržitelná měnová zóna, tzn. opatření, která musejí být učiněna v zeměpisných oblastech, které používají společnou měnu. Pokud kdokoli očekává lamentace nad proradností bruselské nebo pražské politické reprezentace, tak může nyní zanechat čtení. Stejné platí pro osoby, které považují ekonomii za pavědu – toto je ekonomický text.
V předchozím dílu jsem ukázal, že každá geografická oblast, která má vysoce pohyblivé (mobilní) výrobní faktory uvnitř oblasti a vysoce nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory směrem ven, je optimální měnovou zónou a měla by používat jednu měnu.
Pro pozorné a pozornější jen zopakuji, že je úplně jedno, jak se jmenuje oblast. Stejně je nepodstatná její rozloha nebo rozsah. Obec, město, region, stát nebo soustátí. Princip je nerozporný a nepotřebuje žádné doplnění nebo komentování.
Nyní přichází otázka, jestli je nebo není možné mít společnou měnu, tedy být měnovou zónou, přestože jsou uvnitř zóny nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory? Tak jsem se ihned bez otálení dostal k naplnění cíle tohoto textu.
Odpověď zní: ano, je to možné. Pokud je nepohyblivá pracovní síla uvnitř měnové zóny: obyvatelstvo má nechuť ke stěhování za prací nebo existují bariéry (a je lhostejné, jestli jsou přirozené nebo nepřirozené), které brání pohybu pracovních sil, přesto existuje kanál, jak je lze mít společnou měnu. Skutečně existuje banální způsob, jak nahradit v režimu společné měny nepohyblivé (imobilní) výrobní faktory.
Tím kanálem jsou (chvilka napětí) – rozpočtové přesuny (v ekonomické hantýrce tzv. fiskální transfery). V přechozím dílu jsem ukázal, že v prostoru, kde se mohou běžní jednotlivci pohybovat se svým kapitálem (prací a kapitálovými statky), tak bude dosaženo harmonie prostřednictvím jejich jednání, které má podobu cenového systému.
Nyní situaci více přiblížím dnešní skutečnosti, ve které se běžní jednotlivci nesmějí pohybovat podle vlastního uvážení, ale v závislosti na vůli neběžných jednotlivců – vlády (pro tento případ je úplně jedno, jestli se jedná o volené politiky všech úrovní nebo byrokraty všech úrovní).
Kdyby se snad našel bláhový tvor, který by protestoval proti uvedenému výroku, tak mu připomenu nejméně 80 tisíc stran Acquis communautaire. Uvádějí všechny představitelné a nepředstavitelné standardy, ve všech představitelných a nepředstavitelných oblastech, které jsou všichni povinni plnit. Kromě toho existují ještě státní legislativy, které věc dále komplikují.
Vláda, prostřednictvím rozpočtu, nahrazuje nepohyblivost pracovních sil tak, že posílá finance z více rozvinutých oblastí do méně rozvinutých, tzn., pokud se více daří v Horní Dolní, tak odvádějí více berní, které vláda následně pošle do Malé Velké. Stručně řečeno, každý stát je měnovou zónou. Některé „měnové zóny“ už se staly téměř legendárními, z titulu svých nákladů na jejich udržení.
Například Itálie, kde Sever odvede berně, které vláda pošle na Jih. Nebo bývalá měnová zóna s názvem Československo, kde Západ odvedl, a vláda převedla na Východ. Jak se děje dosud v měnové zóně zvané Německo. Ani po 147 letech trvání měnové zóny, není stejný Jih jako Sever, ani Východy nevypadají jako Západy. Tím je vyjasněna výhodnost nebo nevýhodnost vstupu do měnové zóny. Je evidentní, že se nedařilo a nedaří vládám nahradit cenový systém rozpočtovými přesuny ani v rámci relativně homogenního obyvatelstva.
Na všechny pády je podmínkou existence měnové zóny (v případě imobilní výrobních faktorů) společná rozpočtová politika. Jestliže kdokoli horuje pro používání společné měny, což je jiné stylistické vyjádření života v měnové zóně, tak by měl vědět, jaké jsou náklady jejího udržení. Ty jsou ohromující v rámci jedné země a v horších časech jsou všichni „překvapeni“ jejich výší.
Tím je, z pohledu ekonomie, řečeno vše a tohle všechno ekonomové věděli dopředu a někteří dokonce velmi hlasitě oznamovali důsledky.
Diskuse, jestli je lepší mít vládu umístěnou v Horní nebo Dolní, případně Horní Dolní, nebo v Malé nebo Velké, případně Malé Velké, je z pohledu ekonoma úplně lhostejná. Ex ante je jasné, že bude docházet k distorzím, ať bude umístěna kdekoli.
Snad jen s triviálním doplňkem, že vzdálenost hraje svoji roli v tom, že čím je vláda vzdálenější od místa, kde se ekonomické procesy odehrávají, tím jsou náklady vyšší. A banálním doslovem, že s politickou centralizací jen roste objem nákladů, protože vytvoření centrály znamená dodání nových nákladů. Původní zůstávají v nezměněné výši. Pro vyloučení všech pochybností – všechny země, které přešly na společnou měnu, stále mají vlastní centrální banky a k tomu ještě Evropskou centrální.
Na nejslavnější současně měnové zóně je zábavné, že má svoji měnovou autoritu, ale rozpočtovou, která je základem její existence, si dosud nevytvořila. To jsou paradoxy pane Vaněk.
Modrý pták
AK: Lodgy jsem první dva roky viděl v bazarech za téměř stejnou cenu jako novou. Teď už je dole, ale na půlce ještě není. Teoreticky bych za tím mohl tahat bržděný karavan, ale nepotřebuji. Jednou jsem tahal s fábií “zbytky ze zahrady” půjčeným třímetrovým vlekem. Na dálnici do kopce jsem skončil myslím na trojce a padesátce. žena se mě ptala proč s tím jedu tak pomalu. No, rychleji to nejede … Neodhadnu, jestli jsem táhl 1.500kg nebo víc. Naštěstí se u nás osobáky celníci nepřevažují.
1694 – ano, i pomalyobratkove zbozi, i sluzby nalezlo cesty. Vice nebudu verejne.
Lodgy jsem na bazárech neviděl vůbec, našel jsem jen jednoho Logana, 35 000 km, Arktica, 175 000. Asi bych ho byl koupil, ale měli v prodejně vedle i Dokker, Open, nový. Má rovnou podlahu vzadu, zatím vozím skládací kriplkáru, možná časem bude i elektrická, takže nakonec jsem koupil ten.
S tím motorem, táhl jsem za Formanem (koníků nic moc) courák s Aerovkou, dohromady tak 1 000 kg. Zvládl to, ale jel jsem sám a pomalu. Ten Dokker je 1 600ccm, kouli nemám, ale zvládl by ji. Logan měl malý motor a mne už ten downsizing nějak sere.
Kamarádovi kdysi dávno celníci nepřevážili, ale čistě sečetli váhu Aerovky a couráku, zapřaženého za Wartburg combi. Aerovka musela dolu (a za celnicí zase nahoru), jeli jsme tehdy v roce 1990 na setkání do Haarlemu. Všichni ostatní po ose. A byli ti celníci prozíraví, cestou z couráku upadlo kolo a dál už jeli po ose všichni. 😛
Halladine,
v okamžiku, kdy se do Octavie vejde sedm lidí, dozadu složený kočárek a v dvoulitrovém dehtu bude jezdit kolem sedmi osmi litrů v kombinovaném provozu zauvažuji o tom, že bych překousl ten pruský design. Jinak je tvá poznámka mimo tok mých myšlenek.
Ptakopysku, vzhledem k boji proti oteplování, který se velice nepříznivě projevuje na motorech, bych tu naftu velice zvážil.
Foundry,
Nový Freemont by měl mít dvěstě koňový přeplňovaný benzinový dvoulitr Alfa Romeo. To by mohlo stát za hřích. Sice mě u běžného turba štve ten mrtvý okamžik nadechnutí, ale člověk si prý zvykne i na šibenici, tak proč ne na turbo, že?
U dvoulitru benzin už ani nevím, na co přeplňování. Leda tak u závodů tahačů.
Benzín je OK, já měl na mysli kurvítka dieselů z moci úřední – filtr pevných částic a EGR ventil. Proto jsem po letech přestoupil na benzín (bez turba, ale s objemem).
Aerovko, i u dvoulitru je turbo kvůli fujtajblovému CO2. Sice je o to víc oxidů dusíku, ale ty nezpůsobují oteplování.
Já se Foundry taky radši držím toho “bez turba, ale s objemem”. Ta Dáčka má šestnáctistovku 102 hp, atmosférickou. Na moje ježdění to stačí, i kdybych přimontoval lichou kouli. Z dvoulitru by muselo být koníků ještě víc. Na závodění to není, ale závodit na našich silnicích …
Ptakopysku,
pokud jsem jezdil do práce,byli jsme v oktávce obvykle 3 – já, sestřička a Punťa.
Do oktávky se nás kromě Punti vešlo v pohodě 5, víc nebylo nikdy třeba. Potřebovat 7 míst,koupil bych si mikrobus 🙂
Na dovolenou jsme jezdili se dvěma auty , za jedním zavěšena loď , za druhým karavan.
Do karavanu i lodí se vešla fůra věcí,kufr oktávky se mi zdá docela slušně velký.
Dobré zas ráno… Tak v prognózách se vcelku shodneme… Pokud ozubená pleš tu demisi vůbec podá (oni mu ještě kolegové vysvětlej tu bajku o skřivánkovi a hlavně to poučení – nedělej ukvapená rozhodnutí…), tak je na forhontě Zeman. A ten, se škodolibostí sobě vlastní může jmenovat kohokoli a pověřit sestavením vlády. A udělá to se vší chutí, už jen pro všechny ty podrazy, co na něj ozubená pleš a spol. nachystali. Ještě bude sranda…
Kolegovi se teď přihodily dvě děti naráz a má ještě jedno malé z předloňska, po průzkumu trhu také koupil Dokker. Ne že by se mu nelíbilo i u konkurence, ale to jsou násobné ceny.
Pravda, jednou jsem měl možnost vozit se týden na Dodge Charger (2014), a ač nejsem fanda do aut, tak to bylo něco… jiného. Objem asi fakt ničím nahradit nejde.
Jo, asi tak. Když mi to auto má stát na ulici před barákem, tak nemá cenu kupovat nic drahého.
NoName,
právě proto jsem zmiňoval ten žertovný strojek 1,4 TSI, který Mountfield pod jiným názvem montuje do sekaček s pojezdem, a škodovka s ním vybavuje v základní verzi dvoutunovýho Kodiaqa. (Pro hnidopichy Kodiaq váží prázdnej 1.452 kg, ale když do něj nalezou lidi s báglama a natankuje se plná…)
Jinak pro takhle rozsáhlé rodiny je docela slušná volba starší Mondeo v kombíku. Tam je akorát jeden takový ošklivý nehezká věc – spotřeba. Dvoulitr žere jak nezavřenej, takže to v dvoulitrové motorizaci není na přískoky po městě.
Dobré ráno. Ad BoSobotka: pokud Bába a komici nedají dohromady přes 50%, bude možná koala Socani + Fialoví + Exknížata + (možná) lidovci ve stanu.
Sranda je, že stejná koala tlačila Bábu do politiky.
Co se týče Báby – napadla mě ještě taková myšlenka… no to bych asi trochu přeháněl, spíš přísloví: Mouřenín vykonal svou práci, mouřenín může jít.
Je docela možné, že Andrej nevědomky vykonal špinavou práci s EET, kontrolními hlášeními, likvidací drobných živnostníků atd.
A souzi ho teď za rachotu bubnů popraví a celé roky budou v potu tváře napravovat, co napáchal. A budou slavní a úžasní. A volení. A u koryt.
To by byl docela hezkej scénář, ne?
http://fotbal.idnes.cz/policie-zasahuje-v-sidle-fotbalove-asociace-feq-/fot_reprez.aspx?c=A170503_090443_fot_reprez_pes
Že by došlo i na Peltu ?
Hm,tak jsem zaslechl,že možná k té demisi Sobotku dotlačil Zeman.
Prý řekl Sobotkovi, že babiše neodvolá,
Bůh ví.
Ptakopysče, to jsi tedy pěkně vedle. Zkurvenec B. likviduje drobné a střední podnikatele od dob jeho zaměstnance Pallase, snad i dříve. Tehdy se mu hroutily masokombináty, jako domečky z karet. Vzpomenme např. na Libuš, Povltaví, Vamberk apod. Takže za pomoci toho ministerského krip.. zlikvidoval více jak 500 potravinářských firem a firmiček.A také tehdy zakupoval Setuzu. Teď jenom má víc možností. Věř, že je to neskutečná kreatura.
Halladine, věř, že při zmrdově finanční situaci mu to jedno určitě není. Proto tak řádí. A bude hůř. Těším se na huburozbíjenou mezi Chovancem a Babišem. Oba mají hodně másla na hlavě. Podle posledních zpráv je hodlá Zeman nechat vykvasit a následně odkalit. Tedy, že Zubopleš jako přijde se souhlasem většiny s demisí. I teď se mu bouřej členové vlády i posranci. Jsem zvědavý, kdo prohlásí okřídlenou větu: “Pan prezident demisi přijal…” a odkud.
Dacia, no fuj, tady na pravicově šnekacím fóru…I jako výstřednost je to na pováženou.
Jak z devadesátých let, ty plasty, nemluvě o zvuku dveří. To je tak pro velmi chudého rumunského pastevce. S tímhle přijet na ples v opeře, to je po zbytek života se plazit kanálama. Nebo pro zachování pověsti rodiny být hospitalizovám v psychiatrické léčebně pro nějakou dědičnou rodovou poruchu. To je ještě akceptovatelné.
Leč když už ta opovážlivost sem s něčím takovým chodit a s jistotou být považován přinejmenším za Sobotkova notorického voliče, vyvrhela slušné lidské společnosti a socialistického rudého zmetka, z praktického důvodu se mi líbí, přiznávám svoji zvrácenost, již nevyráběná Dacia Logan MCV starého provedení s dvoukřídlými dveřmi a benzínovým motorem 1,6 16V. Bohužel, nahrazená ocucanou verzí se zkriplovanými motory, jak je módou. Pro plebs, samozřejmě. Protože jsou i plnotučná šnekací auta se kterým lze vyjet na ulici bez ostudy. Ještě hrůznějším příkladem je Lodgy s motorem 0,9. Do travní sekačky. Naproti tomu Dokker je v nabídce s motorem 1,6. Aby chudý živnostník sebou hodil, aby vrchnost nemusela čekat. To je výjimka. Jinak plebs má šetřit zdroje, aby na vrchnost více zbylo. Kazit si oči světlem z úsporného sajrajtu, jezdit, když už, protože nejlepší by bylo kdyby chodil pěšky a navíc zadržoval dech, vehikly, které taktak jedou a brzy se rozpadnou, takže brzy musí koupit nové a pohánět tak ekonomiku. Poddaný aby se ani neuprdnul, jen aby vrchnost mohla natopit bazén. Má být ekologicky uvědomělý. Aby zbylo víc na ty, kteří ho nejem přesvědčují, ale mu i nařizují, aby sušil hubu.
Jsem si dovolil dost, možná prozradil celoplanetární tajemství. Studem zalézám zpátky do díry.
Tak to se k Renaultu radši ani nehlásím, kdo ví, co by z toho Schumacherovi vyšlo 😉
No, tak logo Renaultu je vcelku charakteristricke 🙂
Tak prý je to diamant … To jsou ty kulturní odlišnosti 😀
A Chovanec jde po Babišovi k Zemanovi.
Že by žehlit Sobotkův průšvih ?
Byla by docela sranda,kdyby Zeman přijal demisi a v zápětí jmenoval stejnou vládu s jiným socdemáckým premiérem.
Možná by to mohlo projít, fůra socdemáků může mít Sobotku plné zuby,protože ohrozil jejich korýtka, a zřejmě se s nikým neradil.
Pro socdem jako stranu by mohlo vzniknout jisté plus – Sobotka by mohl být dotlačen k tomu, aby složil funkci předsedy strany.
No, spise jsem slysel, ze Chovanec by mohl po Babisovi jit, muze mit z titulu sve funkce nejake info nasetrino.
Ale jinak mne spory socialist, kteri rukou spolecnou a nerozdilnou schvalili zve4rstva typu EET nechavaji naprosto chladnym.
Aha, diamant… A vite, ze mne to nenapadlo? 🙂
http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/devadesatky/_zprava/vzpomenete-si-odkud-pochazi-hlaska-modri-uz-vedi–1619118
Paralyzovaná vláda a parlament jsou samozřejmě plus pro občany-pokud míjí energii na vzájemné souboje, nemají ji dost na vymýšlení dalších chujovin.
Tak demise se o čtrnáct dnů odkládá. Z dramatu je fraška…
https://www.novinky.cz/domaci/436737-sobotka-poda-demisi-az-v-polovine-kvetna.html
1731-takže tohle bylo něco jako předdemise…