MASKY

Westík

Motto:

Život je jako divadelní kus. Nezáleží na tom, jak byl dlouhý, ale jak dobře byl zahrán ( (Lucius Annaeus Seneca)

 

Musím přiznat : jsem špatná hospodyňka – dokonce by se dalo říci „šmudla“ – máloco totiž nenávidím tolik jako vaření a vůbec domácí práce. Kdybych byla rybářova žena a ve zdejším potoce žila zlatá rybka, určitě by jedním z mých přání byla „ uklízecí paní“; je to ovšem přání nereálné: ve zdejší obci -na rozdíl od vyleštěných koutů civilizace -je „uklízecí paní“bytostí pohádkovou a zde zcela nepředstavitelnou .

Takže i na mne dolehne čas od času hlas svědomí a mně nezbývá než vzít prachovku a jít leštit barák- a tento hlas se hlasem velice silným ozval nyní.

Aby tento hlas dal pokoj, přemohla jsem sama sebe a pustila se do úklidu. Když jsem došla s prachovkou v ruce až ke svému psacímu stolu, zvedla jsem oči a spatřila to, co tam visí už tak dlouho, že je to mimo obzor mé vnímavosti- totiž obraz ústeckého akademického malíře Houry, nazvaný Masky .

Odložila jsem prachovku, sedla si a po létech se znovu zahleděla do vnitřního světa tohoto obrazu . Budete se tomu možná smát, ale je faktem, že ke mně některé obrazy mluví – je to taková nonverbální komunikace, kterou neumím vysvětlit.

A jak si vzpomínám, tak tenhle obraz ke mně kdysi promlouval velmi silně, přestože jeho autor nikdy nepatřil k mým favoritům.

Vracela jsem se z jednoho jednání, které skončilo dříve a do odjezdu vlaku zbývalo dost času ; courat po Ústí n/L. se mně nechtělo a tak z dlouhé chvíle jsem vrazila do galerie, která byla umístěna hned naproti nádraží – a tam mne oslovil ten obraz . Hned mně bylo jasné, že ho musím mít – a také se tak stalo.

Dlouhá léta visel v mé kanceláři; když jsem pak pověsila své povolání na hřebík, přestěhoval se se mnou do mého nového domicilu a pro svou vhodnou velikost a barevnost získal čestné místo nad mým psacím stolem, i když mými oblíbenci se mezitím staly jiné obrazy.

Ale to jsem jako obvykle poněkud odbočila jako rozjetý vagon, takže přehodím výhybku zpět.

Tak jsem koukala, snažíc se vyzkoumat, co tím obrazem, pojmenovaným Masky, chtěl jeho tvůrce říci a co mne -před těmi dávnými léty- na něm tak zaujalo.

Snad to, že na divadle života pro každou roli, kterou v životě hrajeme, máme jinou masku-vyměňovací, kterou si držíme před tváří, abychom vypadali vhodně a nejlépe při každé příležitosti-scéně. Jinou masku nasazujeme před šéfem, jinou, když nás osloví bezdomovec s žádostí o desetikačku na pivo .

A také zcela jinou masku máme sami před sebou, abychom zakryli své vlastní Ego, za které se třeba stydíme a bojíme se s ním vyjít na světlo; proto ho i před sebou ukrýváme za maskou anebo rovnou v “třinácté komnatě“ nebo někde v suterénu – jako Dorian Gray svůj obraz v knize Oscara Wildea .

V každém z nás je část dobra a část zla a proto používáme ty masky před jinými i sami před sebou, neboť to zlo v sobě si nepřipouštíme a chceme být nahlíženi lepšími, než máme sklon být.

A abych se přiznala: já také jsem byla nucena navštívit svou „třináctou komnatu” jedné noci, kdy se můj jediný syn psychicky zhroutil. Pohlédla jsem Gorgoně do tváře a ačkoli jsem nezkameněla, přece jen to mnou hluboce otřáslo.

 

Můj vnitřní portrét – ono mé Ego-nebyl prostě takový, jak jsem se domnívala při pohledu na sebe do zrcadla – no, určitě mně zrcadlo neodpovědělo “královno, jsi nejkrásnější ….“ Mé jednání, o němž jsem si dříve myslela, že je essencí pravdy, se najednou ukázalo jako krutost, prokazované dobro jako pokrytectví.

Jedno poučení jsem z toho však získala: nevíme, kdy se najednou před námi zjeví nápis „Mene MeneTekel Unfarsín“; a tak to pověstné „hledání svatého grálu“ by mělo být celoživotním hledáním, jak být tím, čím doopravdy jsem, mělo by být hledáním své skutečné „duše“ -svého JÁ – bez masky.

 

Mohu vás ujistit, že ten den jsem ten úklid nedokončila.

 

Mimochodem – už jste také otevřeli svou „třináctou komnatu“ ?

 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Šumavák. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 123 komentářů u „MASKY

  1. Kozel zahradníkem …. odstoupí…neodstoupí….

    …Aféra LuxLeaks, která naplno propukla minulý týden, odhalila složité finanční operace, které umožňovaly stovkám velkých firem vyhýbat se placení daní v jejich domovských státech. Vše posvěcovala lucemburská daňová správa, a to i v době, kdy byl Jean-Claude Juncker ministerským předsedou a šéfem státní pokladny.”…
    http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/juncker-by-mel-odstoupit-ztratil-duveru-tvrdi-zahradil-ods/

  2. Polanski je asi pěknej prasák neboťˇˇpô letech se ozvala Samatha Geimer, které tehdy bylo 13 let, že ji opil a pak si s ní užil vaginálně i análně. V soudním procesu se přiznal, ale před odsouzením z USA utekl. Těžko říci, proč se to děvče více nebránilo, po zkušenostech kdy se nechala Polanskim fotit nahá…atd. Fakt je, že jí bylo 13 i když na ně nevypadala.
    O případu jsou podrobné reportáže – tady je jedna solidní : http://abcnews.go.com/Entertainment/roman-polanski/story?id=8705958

  3. Coby těžko říct… lichotilo ji, že ji fotí a šuká někdo slavný.
    A co její rodiče, že ji nechávali bez dozoru ?
    Byli aspoň trochu popotahováni ?
    Což ovšem neznamená, že by Polanski nebyl vobšourník, co obslouží všechno, co nevyleze na strom , nebo neskočí do vody.

  4. Nejsou vedlejší. Nechci zbavovat Polanskho viny, ale ta máti , co jsem tak četl v tom odkazu, se chovala naprosto šíleně.

    Pouštět třináctku se čtyřicetiletým cizím chlapem, a opakovaně , to není normální.

  5. nickname,
    socialismus a mír…no já jsem zhltla jeho Pianistu a Muže ve stínu.
    A bůh masakru taky nebyl špatný

    Socialismus a mír tam nebyl

  6. Halle, matička dcerunku evidentně pásla a když se to provalilo, tak se na tom snažila vydělat taky. Což Polanského nezbavuje viny, ale ta vyčůraná matička není, bohužel, ani první ani poslední.

  7. Co je normálního v revoluci? Revoluční doba žádá revoluční morálku. Nejde jen o to, co se stalo. Cin je třeba posuzovat i kdo to udělal a proč to udělal. S maloměšťáky a jejich “morálkou” toho mnoho nedokážete.

  8. Ten případ a obvinění Polanského se odehrál v roce 1978. Účelově byl znovu najednou vytažen po 30 letech v roce 2009. A Švýcaři asi věděli, proč ho pustili.

  9. Geimer byla ta oběť, Polanski se s ní vyrovnal finančně. During a television interview on 10 March 2011, Geimer blamed the media, reporters, the court, and the judge for causing “way more damage to [her] and [her] family than anything Roman Polanski has ever done,” and stated that the judge was using her and a noted celebrity for his own personal gain from the media exposure.[118][129]
    In January, 2014, newly uncovered emails by a Los Angeles County Superior Court judge from 2008, indicated that if Polanski returned to the United States for a hearing, he might be compelled to free him because of the conduct by the judge who originally handled the case. The emails which were disclosed were related to a 2008 documentary film by Marina Zenovich.[130][131] In late October 2014, Polanski was questioned by prosecutors in Kraków.[132]

  10. 1097 MaYdo dík, v řeznictví kde jsem se včera ptal na mě kachna nezbyla, tak koupil pěkná rolovaná žebírka, ale když na arbesáku dostanu kachnu, půjdou do mrazáku. Už jsemsi říkal, že žebírka také dobrá a méně práce s nimi. Nu což, budu pomalu táhnout káču a dusit dvoje zelí.

  11. Nikoli. Nic a nikdo nespadl. Chtěje dodat důkladné a neochvějné argumenty do diskuse, tak činím a nemohu jinak.

    Někdo hledá pro jiného rozhřešení, ten o to možná ani nestojí. Lidé něco konali, ze své vůle. Po letech je jiní soudili. Byla porušena smlouva? Čí? S kým? Jaký náleží trest?

    Jiná doba. Oko za oko, zub za zub, život za život. Život za smilstvo. Život nebo manželství za znásilnění. Byla ta pravidla správná? Dodržovala se?

  12. Rádo se stalo, Schumi.
    Já zas dostala od bráchy sms s textem “mám ji” . Pochopitelně tu husu. 🙂 Asi jen mraženou, ale taky bude dobrá.

  13. “Život nebo manželství za znásilnění.”

    Jo, jo, nickname, někdy ta volba byla jasná,
    jak zpívával Miloš Kopecký :

    “…ale jak ji za dne vidím támhle u okna,
    to radši ať mně čeká ta smyčka konopná…”

Napsat komentář: maYda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *