Když si chcete koupit nový starý auto

Ptakopysk

Aneb, co se úředně děje, když se rozhodnete dovézt ojeté auto z Itálie. Italskou stranu nechám stranou, na Itálii tu byla větší esa a dění kolem automobilů jako vítaného zdroje dojení italských daňových poplatníků pečlivě tutlala. Budu tedy tutlat i já. Snad jenom takový detail, že ještě loni tam člověk vyhlídl ojetinu, nechal si na místě zkontrolovat, jestli je košer, koupil, zaplatil, vyfasoval k ní papíry, naložil jí na návěs a jel. Nyní se úředně kontroluje, jestli auto není kradené, nepatří mafii, není úředně neexistující, eccetera, eccetera, eccetera. A protože Itálie, tak to trvá měsíc. (Jen tak pro zajímavost, dostat se do italských databází kradených vozidel je pro cizince úkol nadlidský. Horší než získat tři zlaté vlasy děda vševěda.) Takže máte doma auto, máte kupní smlouvu a čekáte, až proběhne úřední kolečko, až se potvrzené doklady dostanou na stůl italskému obchodníkovi s autama, až se obchodník rozhoupe a doklady buchvíproč pošle exotovi, který vám auto převážel. Chi va piano va sano e va lontano. (Kdo jde pomalu, dojde ve zdraví a daleko.)

Takže doklady páčíte od exota, který vám auto přivezl, protože nejspíš doklady strčil doma do šuplete, vykašlal se na ně a vás krmí pohádkama, že v Alpách spadla lavina na šoféra, který techničáky převážel, že už to dal do pošty a pošta to doručila do Grónska… Pak vám rupnou nervy, dojedete k exotovi, exot vám řekne, že doklady jsou u druhého subexota, dojedete si k subexotovi a ten je opravdu v tom šupleti má. Evidentně je italský způsob práce nějak nakažlivý.

Rozjásaně s doklady v ruce vyrazíte na stanici STK, kde by vám měli udělat evidenční kontrolu, změřit emise a udělat technickou kontrolu. A v tom okamžiku se začnou dít věci a podivenství převeliká. Technik se udiveně koukne na auto, sedne si k počítači, chvíli v něm štěrchá a pak vám s truchlivým výrazem ve tváři sdělí, že tohle auto neexistuje. Když mu řeknete, že ta dvoutunová věc za vámi je dotyčné auto a je setsakra existující, zachmuří se ještě víc a jde do počítače štěrchat znovu. Pak zjistí, že to auto opravdu existuje, ale má jinej motor, než ministerská databáze popisuje. Vás jako databázistu v.v., který pár let pracoval pro různá ministerstva, to nikterak neudiví. Proč by jedna země Evropská unie, durchumdurch prodrátovaná sítěmi, měla vědět, co se vyrábí v desetitisícových sériích v druhé zemi, že? Ale technik se nenechá zlomit, najde ten správný motor a přes protesty programu ho do formuláře nahečmá. Auto projde technickou bez ztráty květinky, a začne tvorba technického protokolu. Po třech hodinách usilovné mravenčí práce je hotovo. Vlastně ne až tak úplně docela. Cestou domů si čtete v protokolu a zjistí, že tam jsou napsané jiné velikosti ráfků. Víte přesně, že jsou jiné, protože jste auto nechával přezout na zimní gumy i s ráfkama a na webu výrobce jste se dočetl, že tohle auto z tohohle roku s touhle motorizací má povolený jenom jeden jediný rozměr ráfku a jenom jeden jediný rozměr pneumatiky. Technik opraví rozměr ráfku, vytiskne podruhé protokol a předá vám ho. Cestou k autu zjistíte, že sice hezky napsal 7J, ale nechal tam původní zbytek rozměrů, které jsou taky špatně. Technik vytiskne třetí verzi protokolu. Spokojeně se podíváte do protokolu a zjistíte, že je kompletně špatně rozměr pneumatik. Počítač, vybaven vnitřní inteligencí po provedené opravě v okénku ráfky automaticky přepsal okénko rozměr pneumatik. Úplně blbě. Se čtvrtým protokolem se odebéřete na obecní úřad, odbor dopravy.

Na úřadě si vyčekáte frontu dvou lidí a po hodině a půl se dostanete na řadu. Na rozdíl od těch předchozích vás během minuty vystřihnou jak kolečko z papíru. Nany za sklem převezme štos dokladů, vyplněnou žádost, a když zjistí, že jde o dovoz z EU, suše vám řekne, že tohle se vyřizuje do příštího pracovního dne. A protože je pátek ráno, musíte pochopit, že do pondělka do odpoledne se to prostě NEDÁ stihnout a musíte přijít ve středu. Že v devět ráno bude hotovo. Ve středu v půl deváté ráno vám Nany volá, že v protokolu jsou chyby. A že technik není v práci, takže si máte pro papíry dojet, odnést je na STK, počkat na druhý den, až v práci technik bude a přinést je opravené zpátky na úřad. Je vám zcela jasné, že úřad se na vaši věc z vysoka vykálel, nechal ji ležet celých šest dní a začal na ní pracovat těsně před tím, než jste se měl dostavit. Úřad je natolik laskav, že praví, že až opravené podklady dodáte, že na věci začne promptně pracovat. I když je čtvrtek a není úřední den. Takže ve čtvrtek ráno nacváláte na úřad, převezmete vadné protokoly, snažíte Nany za sklem vysvětlit, že tohle auto nemá, ale opravdu NEMÁ žádné alternativní pneu, ani disky, protože by nefungovala správně ABS a další vehementy v autě zabudované, takže technik tam OPRAVDU NEMŮŽE nic napsat. A že sice v technickém průkaze je napsáno osm míst k sezení, protože to je maximum u modifikací, které mají v poslední řadě lavici a ne dvě židle, jako tam máte vy, že vy tam máte opravdu jenom SEDM míst k sezení a víc jich tam nedáte, i kdybyste se pokrájeli. Že pojem EURO4 je obecný pojem a že pro techniky je důležitý název konkrétní normy, protože norem EURO 4 je tři prkýnka a nikdo mi s textem „EURO 4“ v budoucnosti emise neudělá, protože nebude vědět hodnoty. Argumenty se odrážejí od skla, které vás od Nany dělí, jako hrách od zdi. Odjíždíte k technikovi a rukou společnou a nerozdílnou splácáte technický protokol tak, aby byl v souladu s chápáním pojmů Nany za sklem. Nany převezme protokol a s úsměvem vám řekne, abyste si přišli v další úřední den, že to bude hotové. Pak si všimne, že vám jde pára z uší a podivně rudnete. Na vás mrazivý dotaz, zda to myslí úplně vážně, se zadumá a pak vám řekne, že to bude mít za dvě hodinky hotové.

A opravdu. Po zaplacení poplatků za více než tři tisíce, týdnu usilovné práce úředníků, které platíte ze svých daní, čtyřech návštěvách STK a třech návštěvách Úřadu, držíte v ruce český techničák a značky. Můžete si je nacvaknout do rámečků, nasliznout si na přední okno dálniční známku a vydat se po rozflákaných silnicích, padajících mostech a hrbolatých dálnicích vstříc radarům, kontrolám lékárniček, reflexních vest, výstražných trojúhelníků…

Alelujá veselme se.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Šumavák. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 483 komentářů u „Když si chcete koupit nový starý auto

  1. Litvajz prostě po tom dalším zápasu moc toužil…

  2. Jinak – kdopak si to dělá legraci?
    Na čt24 nějaký zátylek zrovna sdělil, že ty strategické zásoby nafty česka v německu co měla ta Viktoriagruppe insolvenční správce nejen že neuznal, ale se vlastně částečně jaksi odpařily ale ani kdyby se neodpařily, tak by nešly odvézt, anžto nefunguje vlečka, která asi porazila křečka, protože její oprava bude stát asi půldruhé miliardy korun, které eventuelně bude muset zaplatit česko.
    Tak kdo se to tentokrát zase válí někde na Bahamách smíchy?

  3. Nakoukněte do Mnichova, tam se předvádí, jak se bojuje o vítězství.

  4. školicí konkurs má svá pravidla, v Německu ještě víc než v Česku.

  5. skimici, konkurs má svá pravidla, v Německu ještě víc než v Česku.

  6. To je v pohodě, Martine TT. To v zásadě ani nenamítám, jestli to tak vyznělo.
    Neuvěřitelné (už kdysi jsem to tu zmínil) je, že strategické zásoby státu můžou být na území státu jiného. Pripadá mi to jako contradictio in adjecto. Pak mi přijde hlavně směšné to “odpaření” a nefunkčnost vlečky …
    Chápu, že to holt může vyčichnout a proto se to asi musí občas obměňovat. Jak to asi dělali když nefunguje vlečka? (ca 3000 cisteren)?

  7. TAk ony jsou asi ty strategické zásoby v případě potřeby na dvě věci, když nefunguje vlečka. Takže vyprchávají nejen strategické zásoby, ale i jejich strategický přínos.

  8. Dobrý den. Skimici, že neuhádnete, kdo poslal Viktoriagruppe do insolvence?
    Viktoria … Viktor … Čistič … 🙂

  9. Dobré ránko!

    Njn – čím atraktivnější kšeft – tím více podvodů!
    A hraní do vlastní kapsy! vše ostatní jsou jen pusté kecy!

    …Evropská unie hlásá bezpečnou a dostupnou energii pro všechny a plánuje „volný tok energie jakožto pátou svobodu EU“. Jenže otázkou je, zda se v evropském mainstreamu v rámci vize ambiciózní Energetické unie, neřítíme spíš do energetické chudoby. „Evropská unie naskočila do vlaku boje proti klimatickým změnám, podvazuje evropskou ekonomiku. Ceny elektřiny v rámci tohoto boje radikálně stoupají. Současně zabezpečit nefosilní energetiku, nízkouhlíkovou a současně snížit ceny elektřiny je nesplnitelný cíl,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce bývalý premiér, dnes šéf výkonné rady Teplárenského sdružení Mirek Topolánek.

    „Evropská politika povede k tomu, že cena elektřiny bude výrazně vyšší nejen, než byla, ale i vyšší než v USA, Číně a dalších ekonomicky dominantních okruzích civilizačních. To je hrozba,“ uvedl také v debatě Topolánek, který se obává, že bude potřeba hovořit o dotování sociálně slabších, kteří nedosáhnou na cenu elektřiny a tepla. „Jestli půjde cena elektřiny rychle nahoru, a to půjde, pak rozsvícený vánoční stromeček bude znamenat polovinu výplaty celé rodiny, a to je nesmysl. Nebudeme moct nic vyvážet, protože budeme nekonkurenceschopní na trhu,“ varoval Topolánek…
    http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ekonomika/Katastrofa-kterou-Mirek-Topolanek-predpovedel-u-Vaclava-Moravce-Pry-je-to-vazne-371736

  10. Viktoriagruppe
    a její sklady u Kraillingu je dokonalou ukázkou schopnosti českého státního ouřednictva podefekovat co se dá (a to ještě mají mít definitivu a přidání k platu zvící 10 až 25 % – podle navrhovatele). Kapacita oněch skladů (123 000 m3) pochází z dob 3. Říše jako sklad paliva pro Luftwaffe. Jeho výhodou je, že má propojení produktovodem Landsberg-Ingolstadt. V roce 2009 jej BIMA (=Spolkový úřad pro otázky nemovitostí) prodal “absolutně neznámé” firmě Viktoriagruppe, jejíž šéf (Petr Malý) tvrdil, že má firma majetek cca 25 mega €. (On totiž stav těch skladů nebyl zrovna božíhodový.) A o tom co se dělo pak se už napsalo dost, ale proč se tak dělo – to už je asi tajemství.
    Jinak se touto otázkou docela pěkně zaobíral Tonda Blaník:
    https://www.stream.cz/blanik/10005472-soukrome-statni-rezervy

  11. DVD: obchod udělala nestranná a nezkorumpovaná úřednická vláda Honzy Fischera.

  12. jejda, já omylem vložila odkaz dvakrát 🙂

  13. maYdo, tedy chtěla bych být muškou jenom zlatou!
    Protože vysvětlovat šestiletým dětem, co je na pornu špatně – to musí být maso! 😀

  14. No, právě proto je nutný to pedagogický kinimum 😀

  15. MaYdo, možné spojit s názornou exkurzí na E55… 😀

  16. Zdá se, že celá Ukrajina bude brzy, a hlavně nekontrolovatelně, vyzbrojena!
    Což, jak známo, nemůže dopadnout dobře!

    …Téměř každý den se vojáci snaží odeslat poštou střelivo, granáty zabalené v ponožkách, řekl pro televizní ukrajinskou stanici STV policista z Artemovska. Kvůli takovým případům musí být poštovní úřady hlídány vojenskou policií a místní policií…
    http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/ukrajinsti-vojaci-posilaji-domu-valecnou-korist-z-donbasu/

  17. Maydo: pedagogické kimono? Před nástupem do ústavu nastudoval díla Komenského, Makarenka, kata Mydláře …

  18. Dobré zas ráno… No, zdá se, že na UJAK už to pedagogické minimum nestihnou… Zdá se, že trpělivost došla. Nicméně věřím, že se najde dostatek zanícených obhájců této fabriky na diplomy.

  19. PeSi, každý, který chce pro sebe nebo své potomky dosáhnout co nejsnáz onoho diplomu.

    Ovšem protože poptávka je vysoká, tak se některá ze státních a tudíž jistě nejlepších, historicky uznávaných vysokých škol uvolí UJAK nahradit a inkasovat za diplomy sama. Tobě se to snadno posuzuje, pravěpodobnost, že by některý uchazeč o diplom zabloudil k fyzice je nulová.

  20. “akce organizovaného zločinu, obchod s lidmi, se prostě nebralo na vědomí a přehlíželo”?
    Ale houby, to je programové, v tom množství to ani jiné být nemůže!
    Petrodolárky nesmrděj a Evropa bude islámská! A basta fidli!

    Imigrace limitovaná dobrou integrací, jako jediná skutečně možná, byla důsledně odmítána. To, že jde v naprosté většině o akce organizovaného zločinu, obchod s lidmi, se prostě nebralo na vědomí a přehlíželo. Tragický důsledek nepromyšleného demokratizačního procesu v severní Africe, Sýrii, Afghánistánu, odchod vojsk z Iráku, oslabování Izraele, neřešená Ukrajina a tak bychom mohli pokračovat – to vše poptávku po evropském ráji jenom stále zvyšuje. A organizovaný zločin uspokojuje. Jsem zvědav na informaci, kolik bylo mezi ztroskotanými Senegalců, Malijců, Gambijců, Eritrejců a tak dále. Předpokládám, že 85 procent. Ale co ti všichni mají společného se Sýrií? Nebudeme opět strašně překvapeni, že 85 procent byli ekonomičtí migranti, a nikoli váleční uprchlíci? Ale kdo donedávna, proti všem bruselsko-novinářsko-kvazilidskoprávním expertům uspěl s faktem, že příliv uprchlíků do Evropy je významnou měrou důsledek aktivity organizovaného zločinu?..
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Prusvih-s-pristehovalci-Uznavany-expert-zuctoval-s-lidskopravnimi-experty-politiky-i-novinari-A-sdelil-udaj-ktery-bychom-meli-znat-371859

  21. Když stát vyvolá zvýšenou poptávku po diplomech (a ne u potomků), kterou státní školy zřejmě nejsou schopny uspokojit, je výsledek dost očekávatelný.

  22. Mno, ono se nic nemá přehánět a dnes jsou v módě emoce.

    Ale myslet si, že děvčátko bude od 15 pilně zobat hormónky do 35 a pak bude mladá, realizovaná a plodná je opovážlivé spoléhání na milost boží! 😀
    Ono je vždycky něco za něco!

  23. nickname – stačí jen iniciály – jako Spojené Království.

Komentáře nejsou povoleny.